Backpacking South America - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Backpacking South America - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Backpacking South America

Door: Blanche

Blijf op de hoogte en volg Blanche

15 Oktober 2012 | Panama, Panama-stad

Panama part 2!!!

Bij het vorige verhaal zijn we geëindigd bij onze spectaculaire ceremoniële dag van de Cuna’s op de San Blas eilanden. De volgende ochtend werden we wakker as usual door een grote hoorn (schelp) waar ze op blazen. Na een eitje op brood en wat gechillt te hebben, besloten Jolien en ik om mee te gaan op een snorkeltrip. De eerste stop was bij een shipwreck en het eiland daarbij was erg mooi, dus Jolien en ik hebben de nodige fotoshoot gedaan…HILARISCH. Stel je voor er hangt zo’n palmboom over het water en wij daar “sexy” op liggen…je begrijpt na 20 foto’s is er 1 waarbij we allebei liggen, want de rest van de tijd viel Jolien of ik in het water. :D
Stop 2 was one palm island. Ook wel penis island genoemd. 1 palmboom met daaronder wat zand en dat noemen ze dan ook een eiland haha.
Stop 3 was Starfish Island . Dat is een zandbank onder water waar wel 60 starfishes zijn. Impressive!  Ons is geleerd hoe je ze vast moet houden en ze hebben ons ook de eieren laten zien van de starfishes. Boven op een zeester zit dus een gaatje en daar ademen ze door. Je mag een zeester maar 4 sec. buiten het water houden, anders gaat ie dood en als je, je vinger op het gaatje legt gaat ie ook gelijk dood. Dus grote, kleine, rode, gele, oranje zeesterren overal om je heen, erg mooi. Jolien en ik waren lekker aan het snorkelen samen, beetje klieren, je kent het wel en toen was er in 1x een mantarog gespot….waaaaaaaat!!! Wij als een malle die kant op zwemmen, bikini topje op de navel, maakt niet uit, we zullen en moeten die rog zien!!! Je zag een zwarte vlek door het water gaan en gelukkig hebben wij hem onder water ook nog heel snel gezien, wat een beest! NICE!
Stop 4 was weer een eiland. Daar kregen we een biertje en er waren heel wat schelpen uitgestald die we dan konden bekijken. Ook was er een lobstercage, ik er uiteraard heen om te kijken, zat er op dat moment geen in, helaas….

’s Avonds hebben we een tijd gekletst met mensen over het vergaan van de wereld etc. Super interessant en later ben ik bij een groepje NLse jongens gaan zitten. Die waren een drankspel aan het doen. Bas, Maarten en Dirk. Goed er was muziek op het strand, met Aafje onwijs gelachen, nog met Jolien gedanst en later met Jootje een mega lachkick gekregen! Heerlijke dag! :-D

Next day gingen we terug naar het vaste land. Eenmaal in Panamacity aangekomen backpack opgehaald en bij Albrook terminal een busticket gehaald richting Sona. Daar ff slecht burgerking gegeten en wie kwamen we tegen, die Nlse gasten. Ze gingen dezelfde kant op als ons. Wij blij, want we zouden in het donker aankomen in Sona en dan nog een taxi moeten pakken richting Santa Catalina. Ook gingen Aafje, Inge en José een andere richting op dan ons. Goed eenmaal in Santa Catalina hostel geregeld, Wahoo Rock en toen nog een biertje gedaan met z’n allen. Na 13 uur reizen die dag was ik behoorlijk kapot, dus als een blok in slaap gevallen! :)

’s Ochtends half 10 op en Dirk en ik wilden Santa Catalina graag verkennen. Jolien had zin om uit te slapen, dus prima. Dirk en ik hebben heeeeel wat afgelopen! Via zandweggetjes, koeien etc. kwamen we uit bij Breakpoint, DE plek voor de beste waves. Surfers moeten daar een behoorlijk stuk naartoe peddelen. Verder nog mooie uitzichten vanaf cliffs etc. Na nog 2x verkeerd te zijn gelopen kwamen we uit bij Estero. Dat was een zwart strand waar de meeste surfers zijn. Spontaan besloten Dirk en ik om te gaan surfen….whaaaaaa! Bij Rancho Estero, een hostel op de berg met een mega uitzicht over de baai, plankjes gehuurd en daar gingen we. We moesten door iets van 3/4 brandingen voordat je rustig kon wachten voor een goede golf. Mij lukte het niet om er doorheen te komen, dus heb die golven maar gepakt, iets kleiner, maar nog steeds groter dan ik ooit heb gehad! Heb behoorlijk wat gestaan, dus was heeeel trots op mezelf! Daarna terug gelopen en daar kwamen we Jolien en Maarten tegen die waren aan het lunchen bij een restaurantje. Wij ook even een omelet gegeten met een pineapple juice. Daarna weer naar Estero om te gaan surfen. Het onweerde behoorlijk, deze keer ging het niet zo goed…. Ik weet niet of het door vermoeidheid kwam of dat de stroming en golven anders waren. Maar ik was kapot het was meer vechten met de zee dan echt surfen. Toen het onwijs hard begon te hozen zijn we terug gaan lopen. Het was niet normaal zoveel regen en dikke onweer en bliksem! Zo erg dat Jolien en ik gewoon een sprongetje maakten van de schrik toen de bliksem bijna naast ons insloeg. Dirk, Jolien en ik schuilen onder een afdakje. Eenmaal thuis helemaal doorweekt lekker een douche. Stond ik eronder was er geen water meer en ik stond net met de crèmespoeling in m’n haar, terwijl Jolien de zaklamp vasthield (de stroom was ook al uitgevallen) haha. Dus Jolien emmertje met regenwater gevuld en ik toch nog gedoucht. Doordat de stroom was uitgevallen konden we de duik voor de volgende dag niet regelen. Toen ’s avonds maar even pizza gaan eten, echt gelachen met z’n allen!

YES vandaag gaan we duiken dachten we….nee hoor, alle tours al vol. Dus we moesten nog een dag wachten. ’s Ochtends beetje gechillt, nageltjes gelakt etc. nog even geluncht en weer heerlijk zitten ouwehoeren met Jolien en later een grote strandwandeling gemaakt al schelpjes zoekend.  Rond 19.00 uur waren we pas terug. Uiteten geweest bij No Worries. We moesten onwijs lang wachten op ons eten, dus intussen Janiff gespeeld, dat is echt een leuk kaartspel. Het eten, makreel met kokosrijst en aardappeltjes was HEERLIJK! Die nacht zijn we nog wakker geworden door Dirk, want die schreeuwt in zijn slaap, hij heeft mega nachtmerries.

The BIG DAY!!! Duiken bij Coiba! In een veelste kleine boot gingen we opweg. Er vlogen hele mooie scenario’s voorbij, bergen, eilandjes, vogels, dolfijnen etc. De eerste duik was bij Wahoo Rock, hier worden vaak walvishaaien gespot. Dus vol spanning gingen we onder water. Deze duik was voor mij echt onwijs mooi! Mega veel vissen, je zwom echt door scholen heen, grote en kleine vissen. Ik heb wel 13 grote groene Murene’s gezien, een stingray, 1 white tip shark en onwijs veel ballonvissen. SUPER! :-D Daarna werden we afgezet bij een eilandje. Daar hebben Jolien en ik gesnorkeld. Een zwart witte zeeslang gezien en een mega schildpad!!! Het eilandje zelf zat helemaal onder de krabbetjes die in schelpjes leven. Dus het hele eiland bewoog zeg maar, echt bizar. Na een uurtje werden we weer opgehaald en gingen we naar Rangers Park. Daar even geluncht. En dat is ook de plek waar Tito leeft. Dat is een zoutwater krokodil die daar gevoerd wordt. Wat een dikkerd was dat zeg! Je kon heel dichtbij komen. Bas en Maarten gingen hem een beetje klieren, echt gevaarlijk! Want hij is dan wel dik, maar die beesten zijn snel! Wel spannend! ;-) Daarna opweg naar de laatste duikstek, Iglesias. Daar weer 2 whitetip sharks gezien en 3 gele zeepaardjes, dat was wel impressive! Ik werd onderwater wat misselijk, dus ik was blij toen we weer boven waren. Eenmaal aangekomen aan land hebben we met z’n allen snel een taxi gepakt naar Santiago. Daar konden we dan de bus pakken naar David. Alleen die zat vol…Veel Janiff gespeeld en nog 2 bussen geprobeerd die ook vol zaten. Uiteindelijk toch besloten dat we in een hotel zouden overnachten. Dromen over het hopelijk kunnen vinden van een bus naar David de volgende dag!

Will be continued……

Liefs,

Blanche

• 16 Oktober 2012 - 21:10

Mama:

Jeetje wat een mooi avontuur weer. Veel mooie duiken gemaakt. Veel gezelligheid om je heen en
    mooie natuur en dieren gespot. Heerlijk meid, ga zo door!

• 19 Oktober 2012 - 13:02

Linda:

Het schattie!

Helemaal geweldig klinkt het! Wat ben je toch een avonturier! Geniet lekker. Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

• 19 Oktober 2012 - 16:20

Jolien:

Heerlijk om alles weer te lezen! Wat weet jij alle details nog goed zeg! :-) Ik kan niet wachten op ons volgende avontuur :-)