Backpacker 4 life - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Backpacker 4 life - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Backpacker 4 life

Blijf op de hoogte en volg Blanche

12 September 2012 | Panama, Panama-stad

Panama part 1!!!

And again I made a great adventure, this time with JOLIENTJUH!!! And it went a little something like this:

Nadat Ray en ik terug waren gekomen van een ietwat lange, maar heerlijke All-inclusive vakantie op de Dominicaanse Republiek, met de nodige vertragingen, extra overnachtingen en koffer niet aangekomen verhalen, ben ik de volgende dag vertrokken naar Panama. Jeetje wat een lange zin!!! Haha ;-) Goed weer alleen op pad, best spannend altijd. Ik heb de backpack (geleend van Noortje, eeuwig dankbaar!) helemaal zelf gecealled met folie, ideaal! Heenweg ging soepel, Copa Airlines doet t goed. Dat kunnen we van DAE niet zeggen, wat een …maatschappij is dat, dus be aware! Aangekomen een taxi gepakt naar Panama Luiz een hostel in de stad. Zo gaaf om weer op pad te zijn met je backpack als huis, de adrenaline gierde door m’n lijf. Daar aangekomen, kamer geboekt, dorm, jeetje dat is ook weer wennen! Pfff met 7 man op 1 kamer, maar ook dit weer super gezellig! Gelijk wilde ik op pad, dus ff wat vragen gesteld aan de receptioniste, bleek er een man te zijn die ook net als ik wel even Casco Viejo in wilde. Tony heette ie, lang haar, een echte Cuna(indiaan) en een top guide! Samen in de local bus ($0,25 cent!!!:D), denk: dikke muziek, lichten, kapotte banken, mega over de top versierde volle bus. Vanaf Casco Viejo had je een mega uitzicht over Panama City en het plaatsje zelf is super gezellig. Al die schilderingen, kerkjes, beelden en locals. Heerlijk om even doorheen te lopen. Op de terugweg nog tussen de locals cevice gegeten, dat is mega zure vis in een bekertje en dat eet je met crackers. Daarbij m’n eerste Panama biertje, heerlijk! Eenmaal terug bleek dat Jolien niet meer aan ging komen vanavond, balen!!! Maar gelukkig gingen ze hier ook stappen die avond, dus ik jaaaah ik ben erbij! Haha Dus ff dutje gedaan, opgetut en ik ging met Naomi, haar vriend Stefan en Tony op pad. Weer Casco Viejo, openlucht discotheek Via Agostina, dit keer met de auto. Heerlijk gedanst en gek gedaan. Wat wel jammer is, is dat er hier heel veel coke gebruikt wordt. Één gram is $10,- dollar en dat is schijnbaar mega goedkoop. Er zaten dus ook wat junkies bij ons in het hostel, die lui zagen er niet uit, zonde!

Anyways volgende ochtend opgestaan met nogal wat hoofdpijn, maar dat kon de pret niet drukken. Ik weer in die bus richting the Albrook Mall. Schijnbaar de 2e grootste van Zuid-Amerika. Leuk jurkje gekocht, 2 broeken en een kort broekje. Wel hele leuke goedkope winkels, jammer dat we hier niet zouden eindigen! ;-) Eenmaal terug met een Amerikaan zitten kaarten tot Jolien kwam!!! Heerlijk om haar weer te zien en alsof we gisteren nog met elkaar op de bank zaten! 

Jolien had 3 Nlse meiden ontmoet toen ze gestrand was, dus we gingen met z’n allen op pad en Tony was onze guide. Op naar het Panama kanaal. Erg indrukwekkend om te zien! Met Aafje nog een filmpje gemaakt over de werking van deze MEGA sluis! Er komen zo’n 45 schepen per dag doorheen en die gaan dan van de Stille Oceaan naar de Atlantische Oceaan. Je begrijpt dat is nogal een gebeuren! Na dit moois aanschouwt te hebben zijn we naar Cusway gegaan. Met z’n allen gepropt in een te kleine taxi! ;-) Daar wat gewandeld, ff wat gegeten en in het haventje een schildpad gezien en later ook nog Racoons (wasbeertjes). Mooi om te zien!

Goed dinsdag opweg naar de San Blas eilanden. Tony heeft zelf 3 eilanden en 1 daarvan is voor toerisme. Dus uiteraard gingen we op toer daar naartoe! Wat een rit! Voordat je er bent ga je 2 en half uur heuvel op, heuvel af, haarspeldbochten, je kent het wel….MISSELIJK!! Maar toen we in de boot zaten richting Senidup, was het, het al waard! We zagen ineens dolfijnen! Nou pas 3 dagen in Panama en al zoveel beesten gezien, gruwelijk! En zooo dichtbij! Totaal iets van 7 dolfijnen gezien.

Even wat informatie over de San Blas eilanden. Er zijn in totaal 365 eilanden, voor elke dag van het jaar 1! ;-) Op sommigen staat alleen 1 palmboom en de meesten kan je in 4 min. rond wandelen.

Senidup was erg leuk, we sliepen in hutjes gemaakt van bamboe en tierips, waar de bedden op het zand staan en je het ongedierte om je heen hoorde kruipen, net als de kabbelende zee. Haha Diezelfde dag gingen we op tour naar een ander eiland, daar zou een ceremonie aan de gang zijn. Als jongens en meiden 15 en 18 worden, dan wordt dat groots gevierd. Alle vrouwen lopen in klederdracht, denk aan rode doeken met print, hebben een neusring en sommigen tatoeages in het gezicht. Dit krijgen de meisjes dan ook. Deze ceremonie duurt 6 dagen. De hele dag zitten de mannen van adel en de opperhoofden in een tent, eten vis etc. en drinken 18x wijn en roken een lange pijp met marihuana. Leguanen lieten ze gaten in de grond graven voor het kotsen wat schijnbaar ook bij het ritueel hoort. Later op de avond gaat iedereen de grote tent in. Mannen aan de ene kant en vrouwen aan de andere kant. Ook wij waren van de partij. We kregen een rode veeg onder onze voet, moesten met gedroogde bessen ons gezicht insmeren (wat vervolgens ook rood werd) en toen het drinken en roken aanschouwen. Er staan 3 grote bussen met wijn, die op MOETEN! En bussen bedoel ik echt net zo hoog als mij zeg maar. Het is moeilijk uit te leggen hoe het precies gaat, maar er wordt heen en weer gelopen tussen de bussen en de mensen van adel en de opperhoofden. Elke keer werd er of gedronken of gerookt. Dit ging maar door! Zodra de mannen begonnen te kotsen en echt niet meer konden werd de wijn doorgegeven aan de vrouwen en later aan de mannen. Wij zaten bij de mannen en het was onbeschoft om het aanbod af te slaan, dus daar gingen we…pfff nou bizarre wijn. Ik kan je vertellen dit was geen lekkere sauvignon Blanc of merlot. Tony vertelde dat er gemalen koffiebonen inzaten en nog een soort kruid. Nou, na 3 volle kommen snel naar achter getikt te hebben (langzaam drinken of stoppen komt ook wat onbeschoft over), waren we behoorlijk licht in het hoofd. Maar het was zooo mooi. Jolien en ik hadden samen een mooi moment, want we zagen een opperhoofd zitten met z’n pijp op een stuk boomstam in die donker rode tent, met 3 mannen om hem heen, hele verhalen te vertellen met een rookwalm om hen heen. Dat is toch bijzonder! :D Later hebben we nog de dans van de mannen gezien buiten. De bedoeling was dat ze in trance waren….hahaha niet zo moeilijk na al die wijn en marihuana. Ze deden een dans waarin ze de zon, maan, sterren etc. uitbeelden. Later gingen ze zich nog wassen met water wat ze haalden uit 2 kano’s. Maar we schrokken ons kapot, want ze gingen eerst allemaal uit de kleren…aaah allemaal naakte mannen in trance om je heen hahahaha. Echt super gaaf om te zien. Oooh by the way, de wc’s daar zijn echt hilarisch. Ik moest mega nodig, dus ik kom daar aan…is er een rieten hutje boven de zee. Ik loop daar het trappetje op en dan moet je dus door een gat in dat hutje in de zee plassen. Maar links van dat hutje waren allemaal mannen met een kano bezig en achter me stond een lange rij. Je begrijpt, ik kon me niet ontspannen, want iedereen ziet je straal in het water kletteren hahahaah. Ook weer een ervaring om nooit te vergeten! :D Terug op het eiland hebben we nog even op het strand gelegen, Jolien kreeg nog een sieraad op van Tony, het heet, het 3e oog. Heel mooi. 22.00 gaat het licht uit dus dat was een mooi einde van deze bijzondere dag.

Wordt vervolgd……

Dikke kus,

Blanche

• 12 September 2012 - 14:06

Jolien:

Hahaha, wat een heerlijk verhaal! Maar je bent nog maar bij dag 2 ;-)
    Geweldig hoe enthousiast je alles beschrijft en al die details. Ik heb er in
    elk geval van genoten. Helemaal van de beschrijving van de 2 opperhoofden.
    Ben benieuwd naar dag 3 en 4! Zo blijf ik lekker lang nagenieten van ons avontuur.
    XX Jolien

• 12 September 2012 - 14:09

Jolien Hoeksema:

Hahaha, wat een heerlijk verhaal! Maar je bent nog maar bij dag 2 ;-)
    Geweldig hoe enthousiast je alles beschrijft en al die details. Ik heb er in
    elk geval van genoten. Helemaal van de beschrijving van de 2 opperhoofden.
    XX Jolien

• 12 September 2012 - 14:38

Mams:

Als vanouds weer lekker wegzwijmelen bij jou fantastische verhalen. Dit kun je niet even over skype vertellen dus ga lekker door met de andere dagen - ik kijk er naar uit. P.S. is het nou gelukt het plassen? Jou kennende dus niet, ha ha!!

• 24 September 2012 - 13:15

Linda:

Klinkt helemaal super meid!
    Leuk hoor om weer zo op avontuur te gaan ;-)

Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhalen!

Dikke kus (ook van Rogier en Maya)