Costa Ricahahaha! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Costa Ricahahaha! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Costa Ricahahaha!

Door: Blanche

Blijf op de hoogte en volg Blanche

25 Juni 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Turtle watch in Tortuguero!!!

Na Puerto Viejo gingen we alweer door…Boehoe, maar dat heb je als je maar 3 weken hebt voor 2 landen! Dus 6 uur op en busje richting Limon gepakt. Daar moesten we een taxi hebben richting Moin. Die chauffeur kwam me de strot uit…Hij schreeuwde heel erg en wilde ons perse in die taxi, ik was moe en trok het heeeeel slecht. Dus viel tegen die man uit, dat hij rustig moest doen en daardoor geregeld dat we de helft of ¼ moesten betalen van het bedrag wat hij eigenlijk vroeg. Hahahha NICE. ;-) Vanaf Moin namen we de boot richting Tortequero. Leuke trip, apen(ook de white face monkeys), krokodillen, 3toed slog, veel vogels en een green lizard gezien. Op de boot ook nog even een dutje gedaan en eenmaal aangekomen bij Princesa cabins weer even geslapen. Daarna over het strand gewandeld, kwamen we Jacky tegen, een meisje die we op de San Blas hadden ontmoet. Even met haar gegeten en toen nog een dutje gedaan.

21.30 werden we opgehaald om de turtles eieren te zien leggen. Begon het in 1x te hozen!!! Dus hup poncho aan en gaan!  Na 30 min. gelopen te hebben kwamen we bij de Rangerstation, daar zagen we een kleine black scorpion, enge beesten! ;-) Vervolgens opweg naar de zee. Het was gelijk raak. Bam, daar lag een mega grote green seaturtle eieren te leggen. Helaas mochten we geen foto’s maken, maar we hebben alles in ons hoofd opgeslagen! Het was mega indrukwekkend! De gids deed haar achterpoten iets opzij, zodat wij konden zien hoe de eieren in de kuil vielen. Dit kan omdat ze tijdens het leggen in trance is.
Ze kunnen wel meer dan 120 eieren leggen en dit doen ze 5 tot 9 keer in een tijdsbestek van 4 maanden. Het sperma houdt ze namelijk bij zich, ook om zichzelf te voeden! Eieren leggen doen ze daarentegen maar 1x in de 3/4 jaar. Ook komen ze altijd terug bij hun geboortestrand.
Terwijl we aan het kijken waren zagen we om ons heen in de verte ook allemaal schildpadden het land opkomen. Ze verkennen dan de omgeving, voelt de temperatuur ook goed, dan gaan ze leggen en anders gaan ze gewoon weer terug.
Na het leggen deed ze zand over de eieren en husselde ze deze met haar achterpoten, heel apart. Ook verplaatsen ze veel zand naar een ander gedeelte dan waar de eieren eigenlijk liggen, dit voor camouflage. Helaas kwamen er toen wat rangers aan die haar op gingen meten…dat vond ik wat minder, want misschien stoorde dat de schildpad. Daarna ging ze terug naar de zee, je zag dat ze uitgeput was, ze stopte zo af en toe. Wat een fantastische ervaring!

The day after gingen we weer op reis. Na een goeie portie rijst met kip en bonen zaten we op de boot richting Canta Gallo. Van daar uit pakten we een bus naar Cariari en daar weer een andere bus richting Guapiles. Daar bij een bakkertje wat lekkere dingetjes gehaald en weer op een andere bus richting Puerto Vieja Sarapique. En daar helaas 2 uur gewacht op de bus naar San Carlos. Daar sloot de laatste bus gelukkig goed aan naar Fortuna. Helaas was die bus mega druk en moesten we de eerste 30 min. staan…damn wat een giller. Je hangt dan zowat met je borsten in iemands gezicht als er een bocht gemaakt wordt haha. 22.45 uur kwamen we dan eindelijk aan in Fortuna. Na 45 min. rondgelopen te hebben kwamen we bij een hotel uit, biertje in de schommelstoelen op de veranda en wat bleek, zagen we voor ons gewoon Arenal in het maanlicht!!! Hoe gaaf! Met een goed gevoel en kapot was het bedtijd.

Volgende story is over de vulkaan Arenal en de Hot Springs! :-D

Besos!