Suriname deel 4 + Curacao!!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Suriname deel 4 + Curacao!!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Suriname deel 4 + Curacao!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

30 Mei 2014 | Curaçao, Curaçao

Laatste daagjes...:-)

Vandaag was het fietsend sightseeing en shoppen geblazen. We zijn langs de cathedraal, de synagoge en de moskee gefietst en tussendoor gingen we winkeltjes in en uit. Uiteraard weer 2 paar slippers gekocht, bij Feetcandy dit keer en nog wat I love Suriname dingetjes. Rond 4 uur kwamen we bij Roopram aan. Dit is de roti fastfood keten hier, oftewel een soort McDonalds maar dan voor roti. Super druk, dan is het altijd goed natuurlijk! ;-) Maar geloof mij dit was echt de lekkerste roti die ik ooit heb gegeten….wauw!!! :-D Super voldaan hebben we nog hangmatten geshopt en zijn toen aan de waterkant gaan zitten en hebben heerlijk zitten ouwehoeren onder het genot van Djogo’s! De 4e djogo ging onder de snelbinder en hebben we thuis (het hostel) opgedronken. Je snapt dat ik weer als een blok in slaap viel! ;-)

Laatste dagje Suriname. Nicole en Noortje gingen samen naar de Peperpot fietsen en ik ben in het hostel een beetje gaan rommelen. Tas inpakken, kaarten schrijven, boekje gelezen etc. Toen de meiden terug waren zijn we nog een beetje souvenirs gaan scoren, nog een hangmat gekocht en hebben we tussendoor bij de Gadri geluncht. Ik had bonen met rijst, kip en zoutvlees. Ook weer errug lekker! Ik houd zoveel van Surinaams eten, damn!  Kwamen we Roy nog tegen bij Zus&Zo, die was net terug van zijn grote trip en later op de avond hebben we daar ook nog gegeten. Pindasoep met rijst, dushi!!! We hebben de avond afgesloten met Parbo biertjes op het balkon bij het hostel, want we moesten 3 uur ’s ochtends weer op om het vliegtuig te halen naar Curaçao! Whoopwhoop

Helemaal kapot kwamen we aan in Curacao, maar ook weer vol nieuwe energie, want we gingen op de Insulinde slapen. Dat is een boot die midden in Willemstad ligt. 40m lang, 2 master uit 1931 en voornamelijk van hout, echt mega gaaf! We kregen allemaal onze eigen hut! Met kastje, wasbak, twijfelaar en fan, beter konden we het niet wensen! :-D Gelijk gingen we mee op tour. Met de boot vol toeristen opweg naar Caracasbaai. Daar hebben we gesnorkeld bij een shipwreck, super helder en mega veel vissen, mooi! Daarna kregen we een heerlijke snack, tortilla chips met een 7 layers dip. Nouuuuu die was gruwelijk!!! Olijven, bonenpaste, cremefresh, guacamole, tomaten, kaas en ga zo maar door, verrukkelijk! :-D Nicole en ik hebben toen even lekker op het dek geslapen en de boot heeft nog 2 stops gemaakt, waarbij 1 van de boot gesprongen kon worden en bij de ander werd er uitleg gegeven over de Fuikbaai. Al zeilend gingen we terug, knabbelend op een vers stukje fruit!  Heerlijk tripje, wel mega verbrand! Eenmaal terug hebben we op het Wilhelminaplein een koffietje gedronken en daarna zijn we met Phil, the captain of the boot, naar Little Zouk gegaan. Dat is een super gezellig Arabisch tentje waar waterpijp gerookt wordt. We hebben daar een beetje gechillt, pizza gegeten en gekletst met een soort sjeik met lange grijze haren, die daar voor zijn dochter op visite was. Wauw what a day! 

Vandaag was het touringday Curacao. Vroeg op en na een overheerlijk ontbijtbuffet bij Lionsdive Hemmingway (op het strand) gingen we met de auto het eiland rond. Bij Westpunt zijn we van de rotsen gesprongen, ongeveer 10 meter hoog! Kickuh! Uiteraard viel ik recht op mijn verbrandde reet haha. Wel super spannend! ;-) Toen even gekeken bij landhuis De Knip, daar is de opstand tegen de slavernij begonnen. Verder langs alle baaitjes gereden, foto’s gemaakt (dolfijnen gespot) en bij Boca Santa Cruz zijn we met captain goodlife op een bootje gegaan om te snorkelen in de Blue Room. Dat is een grot waar je in kan zwemmen en snorkelen. Je zag ook veel skeleton fishes, deze hebben een doorschijnende huid. En uiteraard daar ook even van de rotsen gesprongen! ;-) De tweede stop was bij ’t zwarte strand, waar we ook een tijd gesnorkeld hebben. Mega shipwreck, veel koraal en vissen! Een waterslang en stonefishes zijn ook gespot. Wel lagen we als een spast in het water, aangezien er allemaal kleine kwalletjes waren die je bijna niet zag en ons non stop prikten, soort elektrische schokjes kregen we.  Na het snorkelen hebben we nog een welverdiend biertje gedaan en zijn toen opweg terug gegaan met als tussen stop het uitkijkpunt bij de Santa Martha baai. ’s Avonds hebben we gegeten op het Wilhelminaplein en kwamen we Loraine tegen! Een collega van Noor en mij, super toevallig! ;-) En als klapper op deze fantastische dag zijn we naar Bermuda gegaan en hebben we Charly Black zien performen. Hij was echt slecht, maar we hebben wel onwijs gelachen met wat Curaçaoenaren. Die konden dansen, echt fantastisch! 

Koningsdag!!!
Jaja vandaag was het relax dag. Beetje uitgeslapen en na fruit en croissantjes van Phil zijn we naar de boulevard gegaan. Wat kraampjes bekeken en later door de stad gewandeld en een beetje geshopt. Bij Douwe Egberts nog een koffietje gedronken en later geluncht op het WIlhelminaplein. Toen was het tijd om naar het Howard Johnson hotel te gaan. 1 nacht hotel leek ons wel lekker, beetje fatsoenlijk douchen, lekker optutten in de airco en dan op stap….Nou mooi niet!!!:-( We liepen naar de kamer door een soort Bijlmerflat (nu is dat niet erg, maar voor een hotel wel!), toen ging de deur open van de kamer en er kwam ons toch een muffe vieze lucht tegemoet!  De kamer was niet schoon, overal lag stof, er zaten vieze vlekken in de kussens en Noor vond grote en kleine haren op de bedden….GOOOOOOR!!! Wij andere kamer bekeken, nog erger…nou tot ziens, hier gaan we dus echt niet blijven! Wij geregeld dat we geld terug kregen en weer naar Insulinde. Gelukkig konden we daar weer terecht. Wat bleek nou, dat gedeelte van het hotel werd gebruikt door mannen die hoertjes meenamen…iiieeeelllghhhh!!! Wij waren zooo blij dat we besloten hadden om weer naar de boot te komen, echt! Na een lekkere douche zijn we met het locale busje naar de Boulevard gegaan en hebben daar heerlijke tapas gegeten en 2 L sangria weggewerkt! ;-) Vanaf daar wilden we naar Mambobeach, maar het was uitgestorven, toen zijn we beland bij Private. Dit was erg zien en gezien worden en behoorlijk rustig, dus weer besloten door te gaan naar Bermuda. Een uitsmijter heeft ons gebracht met de auto. Ook hier was het rustig, maar wel gezellig. 

Ons laatste dagje bestond uit strandhangen bij Jan Thiel/Zanzibar. Geluncht, boekje uitgelezen en beetje geslapen en jah toen was het tijd om naar huis te gaan. Wat een heerlijke vakantie! Suriname was geweldig, persoonlijk veelste weinig van het binnenland gezien, maar het eten was verrukkelijk, de mensen erg fascinerend, Paramaribo super leuk om doorheen te fietsen en lekker wezen stappen! Curaçao was vertrouwd en toch ook weer totaal opnieuw ervaren, doordat we op de Insulinde sliepen en ook veel gezien en gedaan hebben! Thanx Roy, Nicole, Noortje en captain Phil voor een mooie nieuwe volbrachte reis! Op naar de volgende, NEDERLAND, Barcelona en Antwerpen! Hopi leuk! :-D

Liefs,

Blanche