Suriname deel 3!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Suriname deel 3!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Suriname deel 3!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

19 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Na Havana Lounge en al die fietstochten was het tijd voor mij om even wat slaap in te halen. Ik heb heel de dag zowat op bed gelegen. Ik had het zoooo nodig! ;-) Toen ik even met mams aan het skypen was kwamen Nicole en Noortje alweer aan rond half 4, dikke prima! :-D Zij moesten ook even rusten, dus daarna een koffietje gedaan bij twenty4 en toen naar de Waag gelopen (internationaal restaurant). Erg gezellig! Lekker bijgekletst en het eten was wel oke, maar zeker geen aanrader. Na het eten hebben we ons opgetut en zijn we naar Touché (discotheek) gegaan. Half 12 waren we er, niemand in de tent!  Maar wij lekker aan de Borgoe cola en we vermaakten ons prima! ;-) Rond half 2 kwamen er eindelijk wat mensen. Wij aan de tequila in buisjes, hilarisch! Al snel waren we aan ’t dansen en ook op de dansvloer waren een aantal Surinamers die onwijs goed op dancehall konden dansen! Gaaf om naar te kijken! We raakten met hen aan de praat en hebben nog een beetje met hen gedanst, super leuk! Nicole kreeg een huwelijksaanzoek en toen was het tijd om te gaan! :-p Mooie avond!

Vandaag was het Stille zaterdag. We moesten verplaatsen van hostel. We gingen naar Zus&Zo. Daar ff ontbeten en toen met de taxi naar de Hermitage mall. Er was daar ook een Steps winkel met 3 verdiepingen. Steps is een slipper winkel in Suriname, walhalla!!!  Ik heb 4 paar slippers gekocht en moest mezelf echt inhouden om niet meer te kopen! ;-) Na het shoppen, wat verder niet veel opgeleverd had, zijn we bij weer bij Zus&Zo beland. Ff een soepje, dit keer Chinese Tayerblad soep. ’s Avonds was er livemuziek en een expo van kunst, super gezellig! Daar ook ons avondeten genuttigd, onwijs lekker! Soort brie, spinazie quiche met salade. Na een dutje zouden we naar Charly Black georganiseerd door PurePressure in Havanna. Helaas hebben we daar vanaf gezien en hebben we Asiathesu en ’t Vat geprobeerd, maar Asia was dicht en ’t Vat was niks. Toen naar Tequila gegaan, ook een discotheek, maar daar waren we de enige mensen. Na een rum en een free cocktail hadden we het wel gezien. ;-)

Vroeg op, want vandaag begon onze tour naar Brownsberg!!!  Winston was onze tourguide, wat een hilarische kerel is dat zeg! Vol met tatoeages, super enthousiast en druk en overal voor in. Zijn stopwoordje is KOUSENBAND!:-D Relaxed was dat wij met z’n 3en in de tour zaten en verder geen andere mensen, dus alles wat wij wilden kon gebeuren! ;-) Onderweg naar Brownsberg riep Winston stop stop. Dus wij uit de auto. Had ie een tarantula gespot. Hij dat beest oppakken en er wat over vertellen etc. Of wij m ook wilde vasthouden …oeeeeeeeeiiiiii ….uhmmmm! Oke oke…Hahaha. Had Noortje hem op haar hand, sprong ie ineens van haar af…aaaaaaah creepy!!! Ik heb eerst een beetje rondgesprongen voordat ik het beest op mn hand nam, want ze voelen trillingen haha Ging ie om mn arm heen lopen…ik wist niet hoe snel ik m van me af moest halen…RUSTIG BLIJVEN, RUSTIG BLIJVEN……Damn!!! Ik vond het zeker wel spannend! Eenmaal bij het kamp aangekomen hebben we even genoten van het uitzicht over de jungle vanaf de Brownsberg. Maar niet lang, want we gingen op pad! Na wat foto’s van dieren gezien te hebben gingen we aan de wandel. We kregen een stok mee en het is een regenwoud, dus geen regenjas, één met de natuur (aldus Winston)! ;-) Al snel kwamen we langs een jungle swing, oftewel een liaan waar we op konden zitten als schommel, uiteraard even schommelen en weer verder. We kwamen veel rupsen, vlinders en krabbetjes tegen. Echt mooi om zo door de jungle naar de eerste waterval, de Irenewaterval te lopen. Helaas begon het al snel te regenen. ZEIK, maar dan ook echt ZEIKNAT waren we. Maar we zouden ook nat worden bij de waterval dus ach…;-) Het was een beste klim naar beneden en Wilson heeft ons heel wat verteld over de verschillende planten en bomen. Zo heb je 4 soorten palmbomen, luchtwortels (die nooit tot de grond komen), schildpadlianen, wurglianen, Idipipa (daar werd een pijpje van gemaakt en de hars werd gerookt om dichter bij de goden te komen) en zo nog veel meer! Bij de Irenewaterval aangekomen heb ik de kleren gewassen en zijn we even gaan douchen under the waterfall! :-D Vervolgens gingen we weer terug en opweg naar de Leofalls. Deze was iets korter en 1 rechte straal. Bij deze fall wilden we niet meer nat worden etc. dus op een steen gezeten en genoten van het uitzicht onder het genot van een stukje pompelmoes (soort grapefruit). Ook was er een grot te zien met wel 100 vleermuizen erin, super gaaf!
We wilden op deze wandeling een nachtwandeling aansluiten, zodat we niet weer weg hoefden als we eenmaal terug waren, dus deden we rustig aan. Alleen het begon zo onwijs te hozen! Ondanks een poging van Wilson en Noortje om een kampvuur te maken en een hut te bouwen zijn we toch maar terug gaan wandelen ivm de onderkoeling die plaats begon te vinden. ;-) Inmiddels was het ook al donker, dus met de zaklamp in de hand op pad, goed uitkijkend voor slangen! Onderweg zagen we nog een Tarantula op een boom en mega veel kikkers. Ook een groene en gele pijlstaartkikker gespot. Aan het einde van de wandeling dacht Wilson een krokodil te zien, dus wij van het pad af en kijken…stel je voor, het is pikkendonker, we waren doorweekt, koud, bang voor slangen en opzoek naar een crocodile, mega adventure toch!!!:-D En als klap op de vuurpijl kwam Noortje oog in oog te staan met een groene papegaaislang toen ze toevallig moest plassen!!! Hoe gaaf! :-D Bij het kamp aangekomen hebben we alles snel te drogen gehangen (voor zover het kan drogen daar ;-)), gedoucht ‘koud’! en toen lekker gegeten onder het genot van wat welverdiende Djogo’s en the company of mega motten en gekko’s. Top dagje!:-D

2e Paasdag!
Vroeg op en alle spullen in de bus gehangen en gezet, jaja alles was nog nat! ;-) Toen kregen we een heerlijk ontbijt, eieren, pistoletjes, fruit alles! Na het eten nog een keer op zoek naar de krokodil, maar niets te zien. Wel de trompetvogel gezien, een soort kalkoen. Vervolgens opweg naar Berg&Dal. Canopyen door de jungle!!! :-D 7 ziplines, waarvan 1 over de Surinamerivier van 35m hoog en 200m lang. Echt mega gaaf en mooi! De laatste zipline zijn Noor en ik op de kop gegaan, geweldig!!! :-D I.p.v. kajakken zijn we naar een bruin meertje gegaan om te zwemmen. Het water zou helend werken…uhuh! Haha. Op een boomstronk in het water vis met rijst en soporopo gegeten en vervolgens nog naar dragraces gaan kijken. Gaaf om te zien! Surinamers die dan boven op een vrachtwagen zitten om te kijken, allemaal snelle auto’s, geinig!  Toen zat de trip erop…Wij ’s avonds bij Blauw Grond bij AJ’s Indufood bami met garnalen en kip gegeten en de avond afgesloten met 2 espresso martini’s en een frozencocktail bij ’t Vat. Laat ons weten of de espressomartini straks op de kaart staat, want die kenden ze nog niet! ;-)

Mooie actieve trip de Brownsberg en Berg&Dal! Het volgende verhaaltje is over de laatste 2 dagen Suriname en Curaçao! :-D

Doeii doeii,

Blanche

• 19 Mei 2014 - 10:46

Mams:

Wat een leuke reis en gaaf land Suriname. Mooie flora en fauna en heerlijk eten. Jammer van de regen maar het was gelukkig warm. Je schrijft heel gezellig! Liefs, Mams