Medellin, Colombia deel 4!!! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Medellin, Colombia deel 4!!! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Medellin, Colombia deel 4!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

09 April 2014 | Colombia, Medellín

Nadat we gisteren zo’n volle dag hadden hebben we vandaag een chill dagje ingepland. Eerst gegeten bij een lokaal tentje el menu del dia! ;-) Een jongen die we in Bogota ontmoet hadden, Keith from Dominica was met ons mee. Hij ging zijn bus boeken naar zijn volgende bestemming en Mano en ik hebben een beetje rond gelopen, koffietje gedaan en toen het begon te hozen zijn we naar het hostel gegaan. Beetje in de hangmat gelegen op het dakterras en ’s avonds gewoon kip gehaald bij de supermarkt. Na weer een powernap gingen we op stap atrobe! ;-) We begonnen bij Blue, alleen dat was nogal wat rockmuziek…nope not our thing! Toen naar Deck, een electric tent, maar de gast aan de deur was al zwaar aan de drugs, dus toen dachten me…hmm neeeh. Er tegenover zat een tentje 9 y un, dat was wel lachen! Beetje underground style, overal gewoon bakstenen muren en sommige plekken graffiti, soort lounge erbij, echt een bijzondere sfeer. Helaas was ook hier bijna iedereen onder invloed van drugs, dus toch nog verder gekeken. Wat ons opviel was dat iedereen op terras zit, mega gezellig, maar als je echt, echt wilt stappen is het lastig te vinden. Bij Babylon was er open bar, maar we waren laat, dus besloten we dat een andere keer te doen. Zag er wel druk en leuk uit. Maar na een hotdog zijn we op bed gegaan. 

Anne en Laura, 2 Nlse meiden zaten bij ons op de kamer. Echt leuke chicks. Vandaag ben ik met Anne naar de Santa Fe shopping mall geweest en Mano is koffie gaan drinken met Laura. We hadden weinig tijd om echt te shoppen, want we hadden een stadswandeling voor de boeg. Wel 2 bhs gescoord en 2 shirtjes bij Fallabella!  Toen snel een taxi gepakt naar de metro en vanaf daar de metro richting het centrum. De metro is echt super makkelijk en goedkoop om je overal te brengen. De tour met Pablo was super interessant. Hij vertelde op een makkelijke manier over Medellin en hoe Colombianen zijn. Je hebt de linker en rechter kant en the goverment. Later kwam de drugshandel er ook nog bij. Deze heeft Links tegen Rechts uitgespeeld. President Uribe heeft overal politie neergezet en heeft zo gezorgd voor een security platform. De ontvoeringen namen daardoor met 97% af. Verder heeft hij het metrostation opgezet, werden er bibliotheken in arme wijken geplaatst, roltrappen in de arme/criminele wijken, is er een groot crimineel plein omgetoverd tot een plein van hoop, etc. Dit werd democratie architectuur genoemd. Echt gaaf om te zien, want hierdoor kregen ze meer het samen zijn we sterk gevoel en was er minder criminaliteit. Verder zijn we langs de kerk of the foreigners gelopen. Deze kerk is omringd door hoeren. Mannen kunnen voor 5000 COP al op een vrouw. Daarna gaan ze de kerk in en zijn ze weer gereinigd…hypocriet gedrag zeg! Haha Ook hebben we een cathedraal gezien die gebouwd was door een Belgische architect, maar de Colombianen gaven hem een hard time, dus is hij gestopt na 1/3e gebouwd te hebben. De cathedraal is dus voor 1/3e super mooi afgewerkt en de rest wat door de Colombianen is gebouwd was een disaster. Haha Dan was er nog een kerk waar een straatje naast lag waar ze allemaal nep dvd’s verkochten van porno. Maar echt vieze ook, man met hond, vrouw met paard etc. En dit allemaal naast de kerk….:s Bizar! Toen naar het laatste gedeelte, een plein waar Boltero (kunstenaar die beelden en schilderijen maakt van mensen en dingen uit proporsie) ook allemaal beelden heeft geplaatst. Hier stonden 2 beelden naast elkaar, 1 daarvan is ontploft. De burgemeester wilde het beeld weghalen, maar Boltero wilde het laten staan, zodat niemand het vergat. De 4 uur durende tour zat erop, mega interessant!  Daarna als een malle naar de lightshow gegaan, die op de muur van een cathedraal geprojecteerd werd. SUPER GAAF!!!Allemaal 3D effecten, echt wauw! Aan deze cathedraal ligt ook een plein waar allemaal gekken rondlopen. Gelovigen, drugsverslaafden, gays, alles (begrijp me niet verkeerd, dit waren de overdreven en doorgedraaide gelovigen en gays). Zo was er een man met een witte baard en een poedel welke in kleur geverfd was. Hij had een jurk aan en super veel make-up op en stelde zich voor als Lady Gaga. Hilarisch. Wij even een bar in voor een biertje. Alleen maar mannen…hmm apart. Beetje om ons heen kijken in het blauwe licht binnen. Dus op den duur zag ik dat dit geen gewone bar was, maar duidelijk een gaybar waar de wc redelijk open was en een soort van het middelpunt van de belangstelling was. Wat heb ik gelachen zeg, want Mano wilde daar zo snel mogelijk weg.
Eenmaal thuis weer powernappie en op pad. We kwamen de NLse meiden tegen en zijn met hen doorgegaan. Babylon, Blue en Deck waren allemaal niks, dus we hebben nog even op het plein gehangen en zijn toen op bed gegaan, what a day! :-D

28 dec. Vandaag gingen we naar het museum Explora. Met de metro bij Universales eruit en je bent er gelijk, ideaal. We gingen via de shop naar binnen en hebben dus niks betaald haha wisten wij veel…:-) voordeeltje! ;-) Explora is een interactief museum, je kan er veel spelletjes doen, je ontdekt grappige weetjes etc. Na 3 ruimtes waren we er wel redelijk klaar mee. We hebben een soort mango snack genomen, slierten van een redelijk harde mango met daaroverheen condensed milk, honing en kaneel of peper, zout en limoen. Heel gek en veelste veel. Toen dat op was gingen we opweg naar de cablecar. Deze is gratis en brengt je naar de bovenkant van de berg. Naja 3 stops, de laatste brengt je naar het park, maar die was al gesloten…super jammer! Dus weer terug, op parque Lleras (zona rosa) lekker koffietje gedaan en nacho’s gegeten. ’s Avonds weer op stap. Ben de naam even kwijt van de tent, maar was echt super leuk! We gingen met een groepje van het hostel. Op den duur kwamen er allemaal ballonnen en zaten we aan de tequilla met z’n allen, fantastisch avond! ?;-)

29 dec. Poging 2 om in het park te komen boven op de berg, dit keer met ongeveer dezelfde groep mensen als gisteren. Was het weer dicht….arghhhh! We hebben toen maar boven op de berg geluncht, ranzig!!! Ielgh haha Maar wel lekker aan de biertjes gegaan. Daarna hebben we wat spots gezocht om mooie foto’s te nemen van het uitzicht over Medellin. Vervolgens gingen Mano en ik bustickets halen om naar Bogota te gaan en zouden we elkaar weer treffen bij een speciale bierbar. Helaas was deze ook dicht, dus hebben we voor de Exito gezetten met biertjes haha. Super gezellig. Vervolgens gingen we naar de Christmas lights. Gaaf. Over en naast de rivier hebben ze allemaal huizen en kaarsen van licht geplaatst. Blauw, geel, rood, groen, wit, alles kwam voorbij! Adembenemend! :-D Wel echt onwijs druk!!! Overal eettentjes aan de zijkant en mensen die dingetjes willen verkopen. Uiteraard zijn we de groep kwijtgeraakt en uiteindelijk bleven Mano en ik over, prima. We hebben een soort stroopsnoep geprobeerd en later een schotel met vlees, gatverdamme!!! Zo verschrikkelijk ranzig! Alles was vet van het varken en daarbij ook vakensoren…ielgh dat de mensen dat hier lekker vinden begrijp ik niks van!  Bij het hostel nog ff gechillt in de hangmatten met Max (een vent van 42), mega grappige dude!

Laatste dagje Medellin begonnen met een meeting met Kim. We hebben bij Juan Valdez een koffietje gedaan, super leuk dat zij toevallig op dat moment ook in Medellin zat vanuit Aruba. Daarna zijn Mano en ik gaan shoppen in de Santa Fe Mall. Daar heb ik m’n oud&nieuw outfit gescoord, red it is! ;-) Verder nog wat ondergoed, want de kleren waren super leuk, alleen niet echt zomers. Eenmaal weer bij het hostel hebben we nog wat biertjes gedaan en zijn toen rond 19.00 met de metro naar de bushalte gegaan. Daar hebben we nog een menu del dia gegeten en toen in de bus richting Bogota! Goed geslapen de hele rit!  Na 9 uur waren we er, oftewel rond 5 uur ’s ochtends. Taxi naar hostel the Cranky Croc, konden we pas om 12 uur inchecken…arghhh!

De rest is voor het volgende en laatste verhaal BOGOTA! 

Dikke kus,

Blanche

• 10 April 2014 - 11:59

Marlies Peters (mamsie):

Leuk, leuk, leuk! Op naar het laatste verhaal Bogota!