Cienfuegos! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Cienfuegos! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Cienfuegos!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

31 Maart 2013 | Cuba, Cienfuegos

After a very short night of sleep......

Knock knock knock, SHIIIIITTTT!!!! 06.15, wekker stond om 05.30…snel snel snel alles in de backpack gesmeten, douchen en eten van onze huismama in een plastic tas en rennen maar! Bus prima gehaald gelukkig en tijdens de rit veel geslapen. De tussenstop was bij een soort dierentuintje, daar heb ik nog een kuikentje gevangen, lief beestje! ;-)

Cienfuegos aangekomen stond onze volgende huispapa ons alweer op te wachten en werden we naar de Casa van Alberto geleid. Van daaruit gelijk op verkenningstocht. Op naar Parque Marti. Daaromheen had je alle bezienswaardigheden. Teatro Tomas Terry, Palacio Ferrer etc. Brak dat we waren hebben we daar ook een hamburger in een restaurantje gegeten, niet te eten, maar het ging er lekker in! ;-) Vervolgens zijn we naar Paseo del Prado gelopen tot aan Punta Gorda. Bij een klein strandje hebben we een biertje gedronken en op een muurtje in de zon een boekje gelezen, ff lekker pak die rust!

07.15 ging het wekkertje alweer, want we gingen op de ferry richting Castillo de Jagua. Kost 1CUC per persoon, geen geld! Wij waren duidelijk de enige toeristen. Er kwamen mensen aan boord met trossen vissen in de hand en 1 man met een emmer vol appelbeignets 2 pesos, heerlijk! Bij het fort aangekomen hebben we een hele fotoshoot op de kanonnen en een tour gedaan. Leuk, want nu hoorden we waarom de fort in een bepaalde stijl gebouwd is en wat waarvoor gebruikt werd. Zo was er een put waar het water in kwam te staan en waar ze dan van konden drinken. Als het water te hoog werd ging het via een gat in de muur eruit. Ook was er een martelkamer te bezichtigen, bizar om te zien. Verder werden de uitkijktorens en ophaalbrug wederom aan ons geshowd, kortom het was een interessante tour! 10 uur hadden we de ferry terug. Nog een beetje geslenterd door het stadje, espressootje gedronken en mensen vanaf het terras bekeken.

Toen we later met onze spullen bij Viazul (de busmaatschappij) stonden opweg naar Trinidad bleek dat de bus veel later zou gaan. Gelukkig hebben we kunnen regelen dat we met een locale bus mee konden. We werden tegen gehouden, want wij als toeristen mochten alleen met Viazul…Maar voor 6 CUC mochten we mee. De locale bevolking betaalde 1.50 CUC. Heel krom allemaal, we voelden ons wel een beetje gediscrimineerd…maar ach we waren opweg. ;-)

Aangekomen in Trinidad stonden er weer hordes mensen met bordjes met foto’s om ons mee te lokken naar hun casa. Ik werd chagrijnig, damn!!! Nee is nee! Haha Gelukkig kwam de man die we gebeld hadden via een taxi chauffeur en bracht ons naar onze casa. Mooi huisje! Lieve vrouw, Marlene. Gelijk eten geboekt voor die avond en konden afdingen op alles. 12 CUC p.n. met zn twee en 6 CUC voor het eten. Haha het is echt een sport voor ons beiden! ;-) Vervolgens zijn we Trinidad gaan verkennen. Het bekende Plaza Mayor was erg gezellig. Dit plein heeft een kerk en meerdere musea en galerijen eraan grenzen. We hebben daar even op een bankje gezeten en gelezen in de lonely planet. Er waren veel zwerfhonden die allemaal achter 1 teefje aanzaten. Wel gelachen, interesting hoe die beesten dan met elkaar omgaan.

Daarna zijn we doorgelopen naar de House of Musica, waar live salsa muziek was. Daar hebben we een Canchan Chara (rum, honing en lemon juice) gedronken en een fruitcocktail. Er zaten Koreanen achter ons, super lache gasten. Hele tijd foto’s maken van ons en 1 van hen was een kunstenaar, hij kon mega mooie scenario’s natekenen. We kregen van hen allebei een ballon en hebben zo een beetje de verjaardag van Zoetje gevierd! ;-) Echt een leuke sfeer, live salsa bandje, oude gebouwen, cocktails, dit is CUBA! :-D

Rond 20.00 hebben we op het dakterras ons avond maaltijd gegeten, heerlijk! En veeeeeeeel!!! Deze keer had ik garnaaltjes in een rode saus, top! Nog even met Marlene gekletst en later met haar een een vriendin van haar weer naar Casa de la Musica. Daar hebben we lekker biertjes gedronken en werden we gevraagd om salsa te dansen. Damn die mensen zijn goed!!! In het begin was het heel onwennig, maar later ging het best goed.  Felix een wat oudere man die mij steeds vroeg om te dansen kwam op den duur een biertje bietsen, dat vond ik wel wat apart. Alsof ik hem moest belonen, aangezien hij mij steeds ten dans vroeg ofzo…Door dat soort dingen kregen Noor en ik een beetje het idee dat mensen altijd wat van je terug verwachten. Nou we hebben in elk geval beiden heel wat afgedanst en het was een super leuke avond.

De volgende story omvat meer van het super leuke Trinidad!

Ciao ciao,

Blanche

• 10 Oktober 2013 - 11:13

Fardau:

Die mentaliteit van die mensen daar is wel heel erg gericht op afpersen! Vreselijk gevoel lijkt me, maarja je moet het er maar mee doen!!