Vinalez!!! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Vinalez!!! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Vinalez!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

28 Maart 2013 | Cuba, Viñales

Bam 06.45 opstaan alles inpakken en opweg naar het Plazahotel, want vanaf daar vertrok onze bus richting Vinalez. Vinalez staat bekend om de vele tabaks plantages. Een erg mooie natuur rijke vallei. Uiteraard vertrok de bus pas 1uur en 15 min. later, maar we waren opweg. Tussendoor maakten we en stop om wat te drinken, maar wat ik daarna meemaakte….damn!!! We liepen terug naar de bus en er staat zo’n man bij z’n fietsje in een overal tegen een hek aangeleund. Niks aan de hand denk je, maar ineens zie ik dat hij zijn leuter uit zijn broek heeft hangen en er rustig over aan het wrijven is terwijl wij nog geen meter van hem vandaan langs hem moesten lopen. Nou ik was flabbergasted, dus ik tegen Noortje mijn god heb je dat ook gezien….blablablablabla…had Noor het niet gezien…unbelievable. Anyways dit verhaal moest ik ff kwijt. ;-)

Onderweg naar Vinalez viel het me op dat er veel mensen aan de kant van de weg staan te liften. Het is heel normaal in Cuba dat mensen liftend ergens geraken. En de auto’s stoppen bijna allemaal, bijzonder vond ik dat! 

Goed eenmaal in Vinalez stond onze gastvrouw al klaar met haar bordje. Maar goed ook, want heel de bus werd belaagd met mensen die dan allemaal foto’s van hun verblijf etc. laten zien en je naar het Casa willen loodsen. Poeh…. Eenmaal daar aangekomen hebben we geboekt om bij hen te eten ‘s avonds, Noortje vis en ik uiteraard lobster! Ik bedoel 8 CUC, dat is ongeveer 8 dollar. Vervolgens hebben we als middageten bij El Olivio beiden een pasta gegeten en daarna was het tijd voor onze tour door de valleien van Vinalez!

We maakten een wandeling samen met Lonie door de tabaks-, yucca-, en fruitplantages (pineapple). Op een gegeven moment kwamen we bij een tabaksboerderij uit. Daar werd ons het een en ander verteld over sigaren. Ook lieten ze ons zien hoe de sigaren gerold worden. De bladeren worden in een soort schuur opgehangen om te drogen (4mnden). Hoe donkerder de bladeren, hoe sterker de smaak. De naden van het blad gebruiken ze niet, omdat daar 70% nicotine in zit, dat gebruikten ze weer om te planten. Ze rolden drie soorten bladeren in elkaar. Tripa en Capote wordt in elkaar gerold en dat wordt dan weer in het buitenste blad La Tappa gerold. Het meisje was er behoorlijk snel in. Ze was 22 en had al 2 kinderen. Haar man was 28 en samen runden ze deze boerderij. Samen hebben we een sigaar gerookt, best oke, maar wel moeilijk! Hilarisch! :-D

Vervolgens zijn we langs een fruitstandje van een man gelopen waar we een shake deden met suikerriet en mango en waar een banaantje kregen. Ook hing er een boomrat in een kooi…wat een lelijke beesten zijn dat!!! Toen opweg naar de mogote grot. Om daar te komen moesten we een stijle trap op, daar zijn we doorheen gelopen en aan de andere kant hadden we een prachtig uitzicht! Toen opweg naar de Mural de la Prehistoria via de Mogote del Valle. Deze muurschildering is mega groot en mega kleurrijk. Het geeft de evolutie weer van weekdier naar mens. Ook zagen we vanaf daar de Mogote Dos Hermanas. Super indrukwekkend en mega mooi al die natuur! Op de terug weg hebben we besloten een klein koetsje te nemen met 1 paard ervoor, wat bestuurd werd door een 14 jarig jongetje… Eigenlijk vond ik het mega zielig voor het paard, maar jah.

’s Avonds hebben we heerlijk gegeten van de lobster, vis, bonen, rijst, brood, patat, salade en als toetje ook nog ananas en papaya!!! Ik kon geen pap meer zeggen. Na afgedingd te hebben voor het overnachten zijn we weer voldaan en vol nieuwe indrukken ons bedje ingedoken. Helaas werd ik rond 00.00 wakker, dikke huismijtaanval, maar gelukkig in slaap gevallen! 

Next morning wat dingetjes geregeld, zoals de bus naar Cienfuegos en geprobeerd mensen over te halen met ons een taxi te delen naar de Santa Thomas Cave (de grootste grot van Cuba, met 8 lagen). Helaas geen succes dus gingen we het proberen met de locale bus haha, geen succes. Uur gewacht, bleek dat het ook maar zo kon zijn dat heel de bus ni op kwam dagen…damn…dus toch maar een taxi gepakt. ;-) Echt een verrotte oude kar, geen gordels, mega laag, wel echt gave rode bankjes, leuke ervaring. Daar aangekomen moesten we snel snel, want de tour was al weg, dus zelf de berg opgeklommen en de groep wachtte op ons, helmpie op en gaan!!! :-D We zijn op de 6e en 7e etage geweest, vleermuizen gezien, stalagtieten, stalagmieten en naar de zijkant groeiende stalagen. Gaaf om te doen.

Vervolgens heeft de taxi chauffeur ons naar Mirador Los Jazminez gebracht. Mega mooi uitzicht over de Mogote La Feita en heel de Valle de Vinales. Het leek mij net een scene uit Jurassic Park. Hierna hebben we nog even in het dorpje op een bankje bij het kerkje een dutje gedaan in de zon en later een spaghetti gedeeld. Toen was het tijd om met Felicia en David, 2 Germans, naar de Indian Cave te lopen. Het werd echter wel bijna donker, dus toch maar een lift geregeld, achter in de kar van een tractor, HILARISCH zo tussen de tabaksvelden door!!! We gingen naar de grotten voor de vleermuizen die om 20.00 met groepen uit de cave komen om te jagen. Eerst komen er 3 uit om te checken of het weer oke is, zo ja dan komt de rest. 1 stroom ging rechtdoor, 18km verderop jaagden ze daar op insecten en de andere stroom ging rechts voor fruit. Echt kicken om te zien, honderden van die beestjes en snel!!! Verder waren er mannen aan het vissen op rivier kreeften. Netten met stukjes cocos eraan werden in de rivier gegooid. Nog zo’n beest op mn hand gehad en terwijl wij daarna een biertje deden heeft David een lift geregeld terug, toppie! En alsof de dag nog niet lang genoeg was zijn we ’s avonds ook nog even gaan stappen, was een drukke, heerlijke dag afgesloten met Cuba Libres en Mojitos! :-D

Next coming up is Cienfuegos!

Dikke kus,

Blanche

• 28 September 2013 - 23:13

Mams:

Hoi Cuba reizigster. Wat een leuke belevenissen. Je ziet en leert veel op zo'n reis. Grappig dat je liftend het eiland kan verkennen. Maar moest wel lachen om je verhaal over die man bij zijn fietsje. En dat Noortje dat niet had gezien!!
    Op naar het volgende verhaal! XXX Mams