Suriname deel 2!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Suriname deel 2!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Suriname deel 2!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

12 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Het was tijd voor some more sightseeing, dus vroeg op, 9 uur! ;-) Wij opweg naar de fietsen…huh maar 1 fiets??? Nee toch zeker…Was Roy zijn fiets weg. My gosh…gelukkig bleek dat ie bij het politiebureau stond. Wij daarheen. Nou hij bleek dus gejat te zijn door een zwerver die net 1 dag uit de bak was. Hij had de fiets over het hek getild en liep dus met de achterband omhoog over straat en is op die manier aangehouden…Wat een verhaal weer! Als ik je zeg dat we 2 ½ uur hebben gewacht en Roy 3 processen door moest dan begrijp je dat we behoorlijk opge….. waren. De politieagent typte met 2 vingers, je kent het wel…en werden bij elk proces dezelfde vragen opnieuw gesteld. Wat gaat dat traag zeg! Terwijl ik daar zat te wachten en een beetje een boekje aan het lezen was ben ik nog versierd door een politieagent…echt waar als ze een kans zien grijpen ze ‘m. :-D Eenmaal klaar dachten we dat we niet genoeg tijd meer hadden om naar de Peperpot te gaan, dus besloten we om naar een bekende Rotizaak Rambali op de Tweede Rijweg te fietsen. Heerlijk weer hadden we en onderweg kwamen we veel mooie tempels en moskees tegen. Daar aangekomen gelijk aan de Parbobier en uiteraard ROTI!!! Vervolgens wilden we toch nog een btje sightseeing doen en zijn we naar de Paramaribo Zoo gegaan. Wel een leuk dierentuintje, maar zeker niet een MUST see ofzo. ;-) Was wel grappig dat de wilde doodskopaapjes op de kooi van de dierentuin apen zaten. Toen Roy ging werken heb ik daar even geskyped en kwam ik Han (de 40 jarige NLse man die in Brazilië werkte)tegen, even met hem gekletst en toen samen bij Soeposo gegeten. Je raadt t al, ik heb daar soep gegeten, Gritbana soep.  Verder bij het hostel nog even gedammt met hem en later op de avond rond 23.00 ben ik met Roy nog even wezen poolen. Uiteraard gewonnen :p, maar Roy was zeker beter…zwarte bal moet wel in het juiste gat! ;-)

Vandaag was het dan echt zover. Na van kamer gewisseld te hebben (aangezien Nicole en Noortje zouden komen) gingen Roy en ik nu echt naar de Peperpot plantages. Met een bootje gingen we naar de overkant over de Commewijne rivier. Best bijzonder, fietsje in die boot en go!  Ze zetten je trouwens wel af waar je bij staat, maar beetje onderhandelen en je hoeft een stuk minder te betalen! ;-) Aan de andere kant aangekomen was het een lekker stukje fietsen naar de plantages. We kwamen langs allemaal huizen gelegen aan een stroompje, waardoor ze allemaal hun eigen bruggetje hadden en het weer was super! Bij het park aangekomen, wij opzoek naar luiaards etc. We hebben veel vogels gezien, hagedissen en mooie bamboeplanten, maar geen exciting animals. Op de terug weg zijn we met de fiets aan het handje nog over een wandeltrack gegaan, maar we moesten daar over verschillende bruggetjes, wat af en toe wat lastig was haha. Adventure! :p Vervolgens naar de koffieschuur en de koffiefabriek. Wij dachten, daar kan je wel ff een bakkie doen dan. Haha nou echt niet dus, veelste ver gefietst waardoor we bijna op privé terein kwamen. Wel leuk om het dorpje te zien en langs alle sluisjes en mansions te fietsen. Toen we eindelijk een supermarktje tegen kwamen op de terug weg hebben we een ijsje gegeten en uiteraard weer een biertje gedronken! ;-) Toen we met het bootje weer terug waren gekomen hebben we bij Riverside een okersoepje gegeten en nog maar weer een Djogo bestelt! Haha Vervolgens hebben we nog even in de Palmentuin gechilld en toen ben ik later met het fietsje naar Zumba gegaan. Jaja in dat kleine zaaltje. De instructeur was mega gay en deed het erg leuk, alleen de mensen (3 anderen) konden ‘m echt niet bijhouden haha. Daarna heb ik bij de Gadri moksi alesi met kip en zoutvlees gegeten en vervolgens vroeg op bed, een lange mooie, gezellige dag was ‘t!

Die nacht waren Nicole en Noortje aangekomen vanuit Aruba, maar ze gingen ook weer gelijk weg naar Galibi. Ze gingen daarheen om schildpadden eieren te zien leggen. Dit heb ik al gezien met Jolien in Costa Rica, dus besloot ik in Paramaribo te blijven. Gelukkig had ik Roy om leuke dingen mee te doen, mn sightseeing buddy! ;-) Dus wij gingen vandaag met het fietsje naar Weg naar Zee. ’t Was behoorlijk druk en een beetje gevaarlijk met al die auto’s, maar het ging best!  De heenweg was iets langer dan 1 uur fietsen. Daar eenmaal aangekomen waren we in een mega tempel complex beland. Overal waar je keek waren Hindoestaanse beelden. We moesten onze slippers uitdoen en op blote voeten lopen i.v.m. het heiligdom, wat het nog weer iets specialer maakte. De beelden waren van dieren, vrouwen met 4 armen, veel kleur en in alle soorten en maten. Ook stond erbij wie de beelden bekostigd hadden. Toevallig stond er 1 tussen die door een Arubaans gezien geplaatst was. Na met wat mensen gesproken te hebben bleek dat er toevallig die dag een crematie plaats zou vinden…whaaaaaaat, weet je hoe speciaal dat is!? Dus wij met de fiets die kant op. Eerst nog een Djogo gedaan in een barretje en eenmaal daar waren ze helaas al begonnen. Maar we zagen wel de 3 brandstapels. Erg bijzonder om te zien. De kisten worden op ¾ van de hoogte gelegd en er werd speciaal hout gebruikt waar veel olie in zit. De naaste familie blijft tot het vuur uit is. Als buitenstaanders was het wat ongemakkelijk en zijn we niet lang gebleven. Op de terug weg kwamen we langs Chris rotishop (super bekend) alleen de aardappelen waren op en we hadden geen tijd om te wachten aangezien Roy weer moest werken om 4 uur. Als een malle zijn we terug gefietst en gelukkig waren we goed op tijd. ’s Avonds heb ik bij Soeposo Pindasoep gegeten en ben ik weer naar Zus&Zo gegaan, ze draaiden daar de film Conjunction. Super goeie film! Han was er ook weer, gezellig.
Later die avond ben ik samen met Roy naar Havana Lounge gegaan. Super leuke tent, op de bovenste verdieping van een gebouw vlakbij de brug. Goeie mix van blanken en Surinamers. Eindelijk een beetje Surinamers met uitgaan, hehe. Leuke avond! :-D

Poeh nou dat waren weer wat avonturen! ;-) Deel 3 gaat over de samenkomst van Nicole, Noortje en mij en ons Brownsberg en Berg&Dal avontuur!

Brasas,

Blanche