Colombia 2016 part 2!!! - Reisverslag uit Salento, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Colombia 2016 part 2!!! - Reisverslag uit Salento, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Colombia 2016 part 2!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

28 Maart 2016 | Colombia, Salento

Beautifull Salento!

Na een goede nachtrust en een top onbijtje met wentelteefjes van de vrouw van Daniel, de eigenaar, was het tijd om weer op te stappen. Eerst naar Pereira met de bus en van daaruit naar Salento. Na een stukje lopen met onze backpacks waren we bij het praktisch nieuwe hostel Food, Drinks & Music. Wauw die bedden…ze zagen eruit om heel de dag in te blijven liggen, enthousiast!!! Maar eerst wat doen! Wij gingen mountainbiken!!! BAM gelijk berg af, poeh he wat een hobbels haha. Roderick ging als een speer! We stopten bij de koffieplantage Don Elias. Het was een tour in het Spaans, geen probleem!;-) Super leuk. We hebben de volgende dingen geleerd:
- De kleur van de boon maakt niet uit voor de smaak.
- Een jonge boom geeft meer vruchten dan een oude boom.
- Verder het proces uiteraard. Eerst plukken, dan pellen dan drogen, dan bakken, dan malen! Haha
Erg leuk om te zien en daarnaast hadden ze ook avocadobomen, pineappleplanten en sinaasappel bomen. Natuurlijk hebben we de koffie geproefd aan het eind en hebben we een zakje gekocht.
Helaas begon het in 1x onwijs te regenen, bliksemen en onweren. Toen t ietsjes minder werd zeiden we, kom we gaan het rondje afmaken. Maar toen we onderaan bij de rivier waren en het nog erger werd en we rillend van de kou onder een afdakje wel 40min hebben staan wachten, dachten we dat het toch beter was rechtsomkeert te gaan. Heel die berg omhoog fietsen, my gosh haha. Zeik en zeiknat kwamen we boven en helemaal kapot van het fietsen. Ik vond het eerlijk gezegd wel lekker weer wat actiefs gedaan te hebben!En het fietsen ging me beter af dan ik had gedacht. Alleen een beetje stom dat ik slippers aanhad…kneusje ben ik toch af en toe…;-) We besloten onszelf na een warme douche te trakteren op een dikke hamburger bij Brunch. En dik was die! Wauw!!! Met een behoorlijke kwak guacamole erop en heerlijke frietjes. We raakten aan de praat met 2 Rotterdammers en hebben onwijs met hen gelachen. Het beruchte toetje moesten we ook proberen, dus de peanutbutterbrownie met zelf gemaakt ijs kwam ook op tafel…Speechless…maar echt ZOOOO lkker! Ik kon de rest van de avond niks meer haha. Nog even over het pleintje gewandeld en in het hostel met Manon en Bas (koppel uit Utrecht) een wijntje gedronken en toen op bed, want morgenochtend vroeg op voor de 6 uur durende hike in Cocora Valley.

Zzzzz….auw….itch itch itch…aaah….wakker, telefoonlamp aan en kijken wat mij geprikt heeft….aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah….bedbugs!!! Op de muur, op bed…echt vreselijk, ik ze gedood en dacht shit ik moet slapen, want morgen een dikke hike….zzz….10 min. later auw….Nou zo heb ik het 3x geprobeerd, maar steeds weer bedbugs gedood, zelfs mega grote! Ik was helemaal kapot en wilde echt niet meer slapen in DAT bed, dus 4 uur op en half 5 Roderick wakker gemaakt. We gaan hiken, ik kan hier niet meer slapen. Heel de kamer vertelt wat er was gebeurd, want ik was hier niet van gediend en zij moesten ook weten dat er bedbugs waren. Maar goed wij gingen hiken en er was niemand bij de receptie, dus hopefully vertelden zij het later. (Heel de muur en het bed zat onder het bloed en je zag ook de grote van sommigen…blegh!!!)

Goed wij de eerste jeep om 6.15 richting Cocora Valley. Ik mega moe en sjaggie, maar het uitzicht was stunning, dus ik ontspande al een beetje. De hike was goed te doen, we moesten allemaal bruggetjes over en je had verschillende vergezichten. Ook zijn we naar de kolibrifarm gegaan in Acaime. Fantastisch! 4 soorten kolibris 30cm van je vandaan en wel 50 te gelijk! Werd er helemaal blij van! 1 soort had een mega lange kleurrijke staart, wat een gave beesten.  Ook nog een soort miereneters gezien, leuk leuk! Nou toen was het tijd om weer door te gaan richting Montana. Een hond liep een heel stuk met ons mee, super schattig. 1 uur stijl omhoog lopen. Ik zal je zeggen dat wandelen deed me goed! Bovenaan hebben we Canela (rietsuiker) gedronken met een soort kaas…blegh niet voor mij die kaas haha. Toen weer naar beneden langs de Valle de Cocora. Geweldig die hoge palmbomen, moeilijk te omschrijven, echt iets wat je met je eigen ogen moet komen bewonderen! En zo waard die 6 uur wandelen!:-) Helaas was het een beetje bewolkt, maar dat kon de pret niet drukken! Eenmaal terug in het hostel hadden ze de bedden al bespoten etc. en mocht ik mn kleren heet laten wassen op kosten van het hostel. Ook heb ik mijn kamer gewisseld. Helaas was het Roderick zijn laatste dag met mij samen, want hij moest de bus pakken naar Medellin. Nog even uiteten geweest, Platacon met kaas, salsa en gehakt, lekker lekker, en toen hem op de bus gezet. Snik snik, I was all alone again.;-) Het was een korte, intense en mega leuke trip samen, thanx Roderick!!!:-D Die avond heb ik onwijs zitten kletsen met Israelische mensen en Bas, echt hilarisch. En daarna had ik afgesproken met mn Rotterdamse vrienden, Vincent en Dominik om een curry te eten en daarna nog een potje Tejo gespeeld. Super leuke avond en ik heb gewonnen met Tejo haha!!!:-D Top spel!;-)

Dinsdag heb ik een beetje uitgeslapen en bij het postkantoor gecheckt of mijn spullen er al waren…Nope…Dus ff bellen. Hadden ze het niet opgestuurd omdat ze niet het juiste adres hadden…poeh he. Toen laten sturen naar Cali en dus besloten mn trip een btje te veranderen en langer te blijven in Cali inplaats van naar San Augustin te gaan… Als afleiding ben ik de trappen opgelopen en nog wat mooie uitzicht fotos gemaakt. Na mn tas gepakt te hebben ging ik nog even lunchen bij Brunch, yoghurt met granola en fruit, ff healthy! ;-) Zat een jongen alleen, dus ik gevraagd of ie me wilde joinen. Anthony van 21 uit Sydney Australie. Super gezellig zitten kletsen. Ik wilde eigenlijk daarna mn bus pakken, maar hij vroeg of ik nog een koffietje ergens wilde gaan doen, tsja why not! ;-) Na het koffietje ging hij de wedstrijd kijken, hij had liever dat ik bleef, maar it was time for me to go!;-) Armenia met de bus en toen daar de bus naar Cali. Kwam die niet in de eerste versnelling…wij met zn allen in een andere bus haha. Er zaten meerdere mensen in die naar hetzelfde hostel gingen in Cali, dus met zn allen een taxi gedeeld. In een kamer met 8 meiden, gezellig! En het hostel El Viajero was erg leuk, veel mensen, zwembadje, barretje, prima! Wel waren er ook hier bedbugs gesignaleerd, dus ik was een btje panisch haha, TRAUMA! Die avond gelijk op stap met een grote groep. Salsa gedanst bij Mazoao en daar wat locals ontmoet waar we shotjes rum mee deden. We gingen met zn allen daarna door naar El cafe De mi Tierra. Ook weer veel gedanst, super gezellig! Maar op een gegeven moment trok een man mn shirt naar beneden en ik had een strapless top aan zonder BH…je snapt ik schrok me kapot! Ipv hem een klap te verkopen beschermde ik gelijk mn borsten uiteraard. Stond er een Colombiaanse vrouw bij die haar borsten liet zien en begon te schudden…nou…ik was helemaal perplex! Snel mn top aan en niet meer bij die mensen in de buurt komen, had geen zin om een hele heisa te maken, het was juist zo’n gezellige avond…Maar t was wel echt bizar!!!

Woensdag met een kleine kater gecheckt of mn pakketje er al was. Het was verstuurd zeiden ze. Helaas regende t, dus we (Sarah en nog 2 meiden) hebben een beetje rondgelopen. Kerkje ingeweest en daarna bij de vegetarier een almuerzo met een mega juice erbij genuttigd. Eenmaal weer bij het hostel heb ik nog een yoga les gevolgd, ook heerlijk! Daarna hebben we een beetje gechillt bij het hostel en Alejandro (een van de jongens die we gisteren ontmoet hadden) wilde een drankje gaan doen. Dus hij haalde me op en toen zijn we naar de rivier gereden, 45 min. rijden. Daar biertjes gedaan aan de rivier, gezellig! Echt een intelligente jongen en hij kan beter Engels dan ik. Bizar, want dat verwacht je niet van Colombiaanse mannen ofzo. Zijn ouders zijn allebei professors op de universiteit en we reden even langs zijn huis, prachtig! Rond half 12 was ik weer thuis en ik heb gelijk gecheckt of mn pakketje binnen was. Wat bleek, ze moesten betalen, dus was het niet verstuurd!!! AAAARGHHH Morgen kon ik actie ondernemen, dus bam op bed en slapen!

Donderdagochtend gelijk geregeld dat het pakket verstuurd werd. Ik zou geld overmaken naar de eigenaar van het hostel. Moest dus nog een nacht in Cali blijven. Van kamer gewisseld en toen een foodtour meegedaan. Gustavo die ik ontmoet had in Medellin was inmiddels ook gearriveerd!!!:-) Gezelligheid! Leuke tour, geleid door een NLse die getrouwd was met een Colombiaanse. Er is veel graffiti over woman abuse, vermiste mensen en healthcare. Interessant! Verder hebben we veel soorten fruit geproefd op de markt, zoals lulo en uiteraard ceviche (super lekker, alleen maar garnalen met ui, ketchup en kruiden!), damales (bananenblad met kip en groenten erin), coco de chichuron (cocos met rietsuiker), mango met condens milk, peper en zout, mangar (rietsuiker als een soort pindakaas), bloedworst, soort marshmallow en een soep met lulo en mais. Leuk om dat alles te proberen! Eenmaal terug in het hostel hebben we gechillt en geprobeerd een ticket te boeken vanaf Cali naar Medellin, alleen mn creditcard werkte niet. Iedereen mij geprobeerd te helpen, waaronder een man bij de receptie, welke ik later een biertje aan de bar aanbood…bleek hij de manager te zijn haha. Goed Sarah en ik btje aan het kletsen met gasten aan tafel daar, 2 Turkse jongens en 1 Ethiopische jongen die uit Denmark kwamen. Met zn allen uiteten gegaan. Soort soep met garnalen en veel kaas en cocosrijst. Lekker! Daarna een fles Aguardiente gehaald bij een Tienda en met een locale man staan shoten, super grappig! De sfeer zat er aardig in en na bij het hostel nog wat biertjes gedaan te hebben gingen we met z’n allen naar Tin tin deo. Daar weer behoorlijk wat gedanst en toen iedereen naar huis wilde, ook maar mee gegaan haha. Top avondje!:-)

Vrijdag ochtend, mn pakketje was binnen!!!:-D Wat a feeling!!! Ik heb Zumba gegeven in het salsa zaaltje en ben naar avianca geweest om ticket te checken, maar toen besloten om maar met de bus terug te gaan. Acai gegeten met een groepje en weer de vegetariër gedeeld met Sarah. Om 4 uur gingen Gustavo, Klara (meisje van 19 uit Zweden) en ik met de bus naar Popayan. Daar ’s avonds aangekomen ingecheckt, wat een prachtig hostel! Parklife hostel. Zit gebouwd aan de kerk, dus in de woonkamer kijk je door het glazen plafond naar boven en zie je de koepel van de kerk, geweldig! Popayan is een mooi coloniaals plaatsje waar alle huizen en gebouwen wit zijn. Mooi om te zien. We hadden beren honger, dus bij een iets duurder restaurant Trucha (vis) gegeten. Echt lekker! We waren gesloopt, dus lekker op bed!

Zaterdag, tevens mn laatste dagje, want zondag zou ik terug vliegen naar Aruba. Helaas regende het de hele dag. Gustavo en ik hebben rondgelopen, toch maar mn vlieg ticket geboekt van Cali naar Medellin en een ijsje gegeten bij helado de paisa. Groene mango met guanabana, wel prima. Ik wilde heel graag mn haar laten verven, dus voor nog geen $20,- een plek gevonden waar ze dat wel konden doen. 7 vrouwen om me heen haha. Ik zal je zeggen ik heb daar 5 uur gezeten! OMG. Manicure laten doen en toen de verf uitgespoeld was, was mn uitgroei nog steeds te zien, dus hoppa nog een keer in de verf! Wel schattig, er was een klein meisje die ook een manicure kreeg en die begon helemaal tegen me aan te kletsen. Beetje Engelse woordjes geleerd en toen vroeg haar moeder mn nr. Als ik ooit weer in Popayan zou komen wilde ze me graag thuis uitnodigen. Super lief! Gustavo was inmiddels in een mall, dus heb zelf wat kip met rijst gehaald en toen was het alweer tijd om de bus te pakken naar Cali. Er was een staking gaande bij taxi chauffeurs, dus we hebben locale mensen aangehouden die voor 5000 COP mij naar de bushalte zouden brengen. Super aardig ook weer. De man heeft mijn backpack over een hele brug gedragen en gewacht tot ik een kaartje had voordat hij weer terug ging naar zijn auto. Zo lief!:-) Ook hij zei als ik ooit terug kwam ik bij hen mocht verblijven. Eenmaal in Cali tas neergezet en met de Denen op stap. Mi Casa. Leuke tent. Na het stappen nog broodjes gehaald en toen met een andere man die ook naar the airport moest een taxi gedeeld. Ik was kapot!!! Niet geslapen en gestapt, je snapt ik kon niet meer haha. Bijna ging de vlucht niet door, omdat er teveel mist was, maar alles is goed gekomen. Na een lange dag reizen kwam ik dan ’s avonds rond half 8 aan op Aruba.

What a trip! Backpacken is heftig en je ontmoet zoveel mensen, niet normaal! Zelfs in deze 10 dagen heb ik zoveel gezien en meegemaakt, het reizen doet me zo verschrikkelijk goed! Zet je toch weer aan het denken over wat je wilt in het leven!;-)

Tot de volgende! ;-)

Kus,

Blanche

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Salento

Blanche
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 100402

Voorgaande reizen:

24 Maart 2016 - 03 April 2016

Colombia 2016 van Medellin tot Cali! :-)

28 Juni 2015 - 04 Augustus 2015

Ecuador & Galapagos Islands!!!:-D

17 December 2014 - 04 Januari 2015

New York & Miami met Femke! :-D

03 Oktober 2014 - 12 Oktober 2014

Sint-Maarten & Saba

01 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

NEDERLAND 6 weken zomervakantie

11 April 2014 - 27 April 2014

Suriname!!!

16 December 2013 - 02 Januari 2014

COLOMBIA!!!

04 Oktober 2013 - 13 Oktober 2013

BOGOTA, Colombia

27 Maart 2013 - 07 April 2013

CUBA!!!

21 Juli 2012 - 14 Augustus 2012

Panama & Costa Rica

09 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Bonaire

03 Oktober 2011 - 09 Oktober 2011

Jamaica & Curacao

05 September 2010 - 30 Juni 2011

Werken op een cruiseschip

08 Juni 2011 - 30 November -0001

ARUBA!!!

Landen bezocht: