Santa Clara en laatste dagje Habana! - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Santa Clara en laatste dagje Habana! - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Santa Clara en laatste dagje Habana!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

04 April 2013 | Cuba, Santa Clara

Everything good comes to an end....

Aangekomen in Santa Clara (studenten stad) met de bus, stonden er weer allemaal mensen die je een casa aanbieden, maar we hadden al een huisje geregeld, dus de meneer regelde een fiets taxi voor ons. Weer een unieke ervaring. Haha gaat mega traag!  De casa was erg gezellig. We moesten via een wenteltrapje omhoog en daar was dan onze kamer met een balkonnetje en een keukentje, top!

Blanca, de vrouw des huizes, vertelde ons waar we moesten gaan eten, namelijk Del Sol een lokaal tentje. En inderdaad heerlijk! Lobster en biefstuk gegeten, hopi nice! :-D Na het eten zijn we naar Parque Videl gegaan. Leuk plein, er wordt minder gepsjjjjjst dan andere plekken in Cuba. Overal waren banken en mensen op straat. Bleek dat het een feestdag was voor kinderen tussen de 13 en 16. Nog wat met lokalen gekletst en toen de dj kwam hebben we even gedanst, maar we waren kapot van het reizen, dus op naar bed! Maar de sfeer was super, erg leuk plaatsje vond ik.

08.30 op en heerlijk ontbeten, veel fruit, eitje, fetakaas op brood etc. 10.30 waren we opweg naar monumento a la Toma del Trenblindado. Dat zijn de vijf treinwagons die Che Guevara heeft laten ontsporen. Ook de tank waarmee ’t spoor ontspoord is staat er. In de wagons hangt wat kunst en zijn wat wapens te zien. Wel oke. Daarna zijn we doorgelopen naar Loma del Caprio, dat is een heuvel die een mooi uitzicht biedt over de stad. Eenmaal boven zijn we drie minuten in de schaduw gaan zitten. En er was niemand op die heuvel…dachten we…Nou stonden er dus 2 mannen in de bosjes en die keken naar ons. Dus Noor zegt in 1x, “Die zijn vieze dingen aan het doen!”. Ik zo nee joh. Nou mooi wel dus, want ineens kwam er een man met ontbloot bovenlijf en zijn edele deel (naja laat dat edele maar weg…pfff) in zijn hand dus tevoorschijn en keek naar ons. Ieeeeeellllgggggh, die waren zich dus aan het rukken op ons…gatverdamme. We wisten niet hoe snel we daar weg moesten komen.

Hop wij naar Independencia, de winkelstraat. Nou dat viel wat tegen, maar we hebben wel voor 1 CUC onze manicure gedaan met acrylnagels en french. En Noortje is voor 1 CUC naar de kapper geweest, heerlijk! Nog een paar havaiana’s gekocht en havanaclub glazen. Thuis stond de taxi al klaar, opweg naar Complejo Monumental Ernesto Che Guevara. Daar het mausoleum en het museum over Che bezocht, best een knappe vent eigenlijk! :-p En toen door naar Viazul bushalte. Daar voelden we ons echt gediscrimineerd. We mochten niet mee met de locale bus voor 2 cuc, maar moesten met Viazul me voor 18 CUC. In Habana weer een taxi genomen naar het huisje en slapen maar.

Laatste daggie Cuba, dus let’s make the best of it! ;-) Eerste stop was Callejon de Hammel. Leuk straatje met veel muurschilderingen. Het is een Afro-Amerikaanse openluchttempel. Vervolgens naar ’t Jose Martimonument gewandeld, welke op ’t Plaza de la Revolution staat. Dat is een grote toren in de vorm van een ster, met daarvoor een beeld van de dichter. Ook kon je vanaf het plein de grote afbeeldingen van Che en Fidel zien, echt wel gaaf! Leuke foto momentjes ook! ;-)
Toen opweg naar de begraafplaats Necropolis de Colon en calle 23. Daar kwamen we ook langs het beeld van Don Quichot, naakt te paard. Maar toen kwam het moment, ijs eten!!!! Bij Coppelia (mega beroemde ijssalon) kon je voor 0.50 cuc 6 bollen ijs eten, geweldig. Wel moesten we 40min. in de rij staan, maar dat hoort erbij!  Chocolade en vanilla guava. Smullen!!! We werden bijna tegen gehouden, omdat we toeristen zijn, dan kan je een bol halen voor 1.55CUC per stuk…nou later, we zijn Hollander of niet haha!;-) Daarna kwamen we langs een marktje, waar ik 2 piercings heb gekocht en een magneet. Ook hebben we gelijk rum en sigaren (Coiriba) gehaald. Even uitgepuft op de Malecon en toen we opweg naar huis waren kwamen we langs een pedicure salon. Voor 0.50 cuc hebben we een pedicure laten doen! 

’s Avonds zijn we naar Chinatown gegaan om te eten, heerlijk! Beef in oystersaus, dumplings, loempia’s en een bord gefrituurde lobster, vis, garnalen, pork etc. Dat gefrituurde was wat minder haha. Na afloop een sigaartje gerookt en bedacht waar we op stap wilden. 3 jongens spraken ons aan en wilden ons wel meenemen op stap. Wij met z’n allen in een taxi weer naar calle 23. Wilden we ergens naar binnen, dan moesten we betalen. De heren gingen er vanuit dat we dat voor hen gingen betalen…damn dan voel je, je dus weer genaaid. Maar goed uiteindelijk hebben ze geregeld dat ze goedkoper naar binnen konden. Binnen hebben we ze een beetje genegeerd, want we waren door deze actie wat afgeknapt. Heel de avond gedanst met mannen en vrouwen, erg gezellig. Om 01.15 gingen we opweg naar huis, stond heel de Malecon vol met mensen! Ze hebben schijnbaar geen geld voor de disco, dus dan feesten op straat met z’n allen. Zag er leuk uit!

Ons avontuur zat er op, jammer, maar waar. Nog even een sigaartje gerookt en toen anderhalf uur slapen voordat de wekker weer zou gaan om 03.30.

Cuba, heerlijk land, veel dansen, lekker eten en vriendelijke mensen. Alleen jammer dat je echt gezien wordt als een dollar teken. Op naar de volgende reis! ;-)

Gracias en hoiii!!! :-p

Blanche