Trinidad and SALSA!!! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Trinidad and SALSA!!! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Trinidad and SALSA!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

02 April 2013 | Cuba, Trinidad

Discovering Trinidad!

Vandaag was het vroeg op (07.15), want we gingen met het treintje naar Valle de los Ingenios. Na een heerlijk onbijt van Marlene gingen we lopend naar het treinstationnetje. Het treintje zelf was erg gezellig, er was live muziek en een barretje aan boord. Om je heen zag je tomatenplantages, bergen, paarden en ook kleine vuurtjes, door de droogte.

Bij Manaca-Iznaga gingen we eruit en hebben we de 45 m. hoge toren beklommen. Van daar uit hadden we een prachtig uitzicht over de Valle zijn rietplantages en de bergen in de verte. En wie kwamen we tegen? Jazeker, onze Zuid-Koreaanse vrienden. Weer allemaal foto’s van ons maken en lachen!  De locale mensen verkochten daar allemaal kleden en zelfgemaakte kleren, was heel ouderwets, niks voor ons dus haha. ;-) Eenmaal weer in het treintje hebben we de Zuid-Koreanen gedag gezegd, kwamen ze even later terug rennen met een getekende cd voor ons, super lief! Tijdens de terug reis hebben we nog cocos gekregen en guayaba, heerlijk zoet!

Back in Trinidad hebben we nog even uitgezocht of duiken een optie was, maar de man van Ecotours zei dat het heel erg tegen zou vallen vergeleken met Aruba en Bonaire, want de leuke duiktrips waren uit onze richting. Helaas pindakaas… Dus wij lekker een bakkie gaan drinken bij Don Pete. Super leuk ingericht koffietentje. We hebben een koffie met rum, bananen likeur en melklikeur besteld. Heerlijk! Lekker ontspannen gekletst over reizen, top middag. ’s Avonds zijn we in een restaurantje een lamsstoofpotje (ropa vieja) gaan eten, ook zeker goed te doen! 

En als klap op de vuurpijl zijn we ’s avonds nog naar La gueva gegaan. Dat is een discotheek in een grot, super gaaf! Met wat Engelsen en Canadezen gekletst en beetje gedanst met Cubanen. Echt een top avondje! :-D

Volgende dag hebben we lekker uitgeslapen tot 10.00uur. Beetje rondgewandeld en rond 12.00 uur wilden we de bus pakken naar het strand, playa Ancon. Bleek dat ze siesta hadden tussen 12.00-14.00….aynooo! Maar niet getreurd, er zijn genoeg cocotaxi’s. Een ervaring op zich. Het is namelijk een soort scooter waar 2 mensen achterin kunnen. Erg grappig dinkie. Op het strand hebben we lekker gechilld en geslapen. 17.00 wilden we terug met de bus, maar uiteraard ging die dan pas weer om 18.00 uur haha. Dus wij op een muurtje zitten wachten. Komt er een man naar ons toe of we een taxi willen, dus wij, “No gracias, wij wachten op de bus blablablalabla”. Alles werd in de strijd gegooid, bonita’s, linda etc. Hij loopt terug naar zijn vrienden (ook taxi chauffeurs) en 5 min. later komt een andere van die groep kerels naar ons toe. En weer al die mooie woorden en maar proberen ons over te halen, hij kwam er zelfs bij zitten….nou ik bedoel nee is nee. Ik begon een beetje te koken! “Laat ons met rust!!!!”, dacht ik. “NO GRACIAS SENOR!!! Comprede!?” haha dramatisch. Later konden we toch voor het zelfde geld als de bus met weer een andere mee. Echt de manier waarop het hier gaat is soms wel wat bizar hoor.

’s Avonds gegeten bij Marlene. Haar zoon en wat vriendjes waren aan het trainen, dus heb ze nog wat oefeningen gegeven, leuk!  Na het eten weer op pad, dit keer weer naar Casa de la Musica. Beetje dood publiek, wat oudere mensen, maar zeker weer lekker gedanst. Ook een tijdje met een Zwitserse jongen gekletst die al 7 weken aan het reizen was door Cuba. Hij vertelde ons dat de mannen hier voor hun 20e een vrouwtje moeten hebben, anders zijn ze te laat. Ook zijn er overal tehuizen voor 15 jarige zwangere meisjes. Best erg eigenlijk. Hij vond het moeilijk in te schatten of mensen oprecht gewoon vriendelijk zijn of wat van je willen. Mannen probeerden hem altijd aan een vrouw of iets dergelijks te koppelen voor geld, soort pooier gedrag. Dat vind ik wel jammer aan Cuba, toeristen proberen ze echt uit te melken. Anyways later werden we nog door een Australische meid gevraagd om de volgende dag in een clip te spelen, maar helaas hadden we daar geen tijd voor. 

Laatste dag Trinidad. Vandaag weer vroeg op en een fietsje gehuurd. Opweg naar Parque El Cubano, waar een mooie waterval Salto de Javira te bewonderen was. Wat een afdaling was dat met de fiets…damn. Best stijl en heel wat gaten in de weg. Op den duur remde ik, slipte heel mijn achterband weg my gosh, spanning en sensatie! ;-) Het uitzicht was prachtig, veel mooie vergezichten.

Eenmaal in het park hebben we de wandeling in een rap tempo gedaan, bij de waterval nog even een duik genomen en onderweg nog mango’s van de grond geraapt en gegeten, lekker!  Eenmaal terug fietsen ingeleverd, gedag gezegd tegen Marlene en op de bus richting Santa Clara.

Trinidad is een super leuk plaatsje, waar iedereen die naar Cuba gaat, zeker heen moet. Goeie sfeer, leuke dag tripjes, veel eettentjes, musea en nightlife.

Coming up, Santa Clara en laatste dagje Habana!

Ayoooo ;-)

Blanche

• 10 Oktober 2013 - 11:10

Fardau:

Wat heb je weer veel gedaan! Leuk om te lezen :)!