Habana city!!! - Reisverslag uit Habana, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Habana city!!! - Reisverslag uit Habana, Cuba van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Habana city!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

21 Augustus 2013 | Cuba, Habana

CUBA!!!

Yes yes yes, always wanted to go to Cuba, Havana rum, salsadansen, Che Guevara, oldtimers en bijzondere cultuur (communisme…maar daar zijn ze ook voorbij).

27 maart 2013 was het zover. Noortje Cals en ik stapten op het vliegtuig naar Cuba via Panama. We hadden een email gestuurd naar Casa Diana. Even een korte explanation.
In Cuba kan je bij mensen thuis in een kamer slapen. Veel huizen zijn niet speciaal daarop ingericht, maar ze hebben een kamer. Wel moeten ze ingeschreven staan bij een bepaalde organisatie. Ze staan daar een percentage van hun inkomsten aan af. Mensen kunnen hier goed aan verdienen.

Anyways die casa was al vol, maar het was donker, dus we dachten…uhm btje creepy hierzo in Habana zonder slaapplek. Gelukkig hadden ze wel vrienden met een kamer vrij. Mijn god wat een huis! Allemaal porseleinen beeldjes, oude meubels, bloemetjes gordijnen etc. Echt zooooo ouderwets! We hadden wel een mooi uitzicht over de stad en wat hebben we gelachen! :-D Eenmaal de backpack uitgepakt te hebben zijn we een stukje gaan wandelen door Habana Vieja. Leuke tweedehands boekenwinkeltjes en barretjes. Uiteraard zijn we de vakantie begonnen met een Mojito Creolle!!! CHEERS!!! :-D Na besproken te hebben wat ons plan was zijn we lekker op bed gegaan.

The next morning waren we vroeg op, want we hadden een druk programma! Eerst hebben we de bus naar Vinalez geboekt bij het Plaza Hotel en na ergens ontbeten te hebben zijn we naar Plaza de la Cathedral gelopen. Cappuchino in Cuba is trouwens heel apart, namenlijk een espresso met een klont suiker en een klont melk erin. Niet zo’n groot succes haha. ;-) Anyhow opweg naar de Cathedral kwamen we langs La Bodeguita del Medio, een bar waar Ernest Hemmingway altijd kwam vroeger. Leuk klein barretje, helemaal volgeplakt en geschreven. De Cathedral de San Cristobal lag ernaast. Deze wordt beschouwd als het fraaiste nationale monument van Latijns Amerika. Het pleintje zag er gezellig uit, met een restaurantje en een oud postkantoor wat nu als galerij fungeerde. Overal werden we aangesproken of we een tour wilde boeken. Maar wij hadden onze eigen boekies mee, echte Hollanders! :-p Vanuit daar zijn we naar de Plaza de Armas gegaan. Daar heb je de tweedehands boeken markt. Super sfeervol plein en echt overal tweedehands boeken kraampjes, zo idyllisch! :-D Aan het plein lag het fort Castillo de la Real Fuerza en El Templete, wat een standbeeld is wat herinnerd wordt aan de stichting van de stad. Ook stond er een Kapokboom, waarvan er nog maar 3 in Habana van te vinden zijn  hug the tree dachten wij! ;-) We waren lekker op dreef, dus op naar het volgende plein, namelijk Plaza de San Francisco. Onderweg kwamen we langs het Oldtimer museum, want jahahaha je hebt hier echt overal oldtimers rijden, zorgt ook voor zo’n ouderwetse gezellige sfeer.  Verder hebben we onderweg geld gewisseld. Wat vervelend is, is dat je hier over de dollar 10% service charge betaald…dat is veel geld!!! Damn...Amerika ligt hier dus toch nog wat gevoelig… Hoewel we best wel wat Amerikanen tegen zijn gekomen. Goed, Noortje en ik hebben lekker door de straatjes geslenterd opzoek naar de rumfabriek/museum. Daar hebben we uiteraard de tour gedaan, want hoe kan je Cuba verlaten zonder te weten wat het geheim is van de Habana rum.

(Rum wordt dus van rietsuiker gemaakt. Het sap wordt eruit geperst, opgewarmd tot stroop, dan wordt er alcohol bijgedaan en vervolgens 4x gedestilleerd. Na 3 jaar in de barrels gezeten te hebben is het rum. Wel wordt het nog door kolen gereinigd. )

Aan het einde van de tour mochten we uiteraard Habana club proeven. 3jr oud. Best lekker!  Na deze tour hadden we trek en hebben we een empenada met kaas, ham en ananas tegenover het Capitolio op een stoepje verorbert met een Christal biertje erbij. De oldtimers schoten aan ons voorbij, wat een heerlijk gevoel zo op het stoepje. Daarna zijn we even verdwaald, maar maakt niet uit, want er is genoeg te zien!  Via de Chinese markt en China town, waar ze leuke eettentjes hebben en dieren verkopen zijn we naar de Malecon gelopen. Dat is de boulevard van Habana. Mensen chillen daar vooral ’s avonds, wij hebben even gelegen op het muurtje met uitzicht op de zee en stad onder het genot van een biertje (deze keer bucanero) en boekje. Heerlijk ontspannen was dat. Toen het wat frisser werd zijn we via de Malecon terug gelopen. Op straat zagen we later mega veel jongeren voetballen en softballen, gaaf om te zien! Eenmaal thuis besloten we nog wat water te gaan halen. Kwamen we langs een open Art gallery, Leo d’lazaro. Super gaaf interieur. Van foto’s werden schilderijen gemaakt. Ook was er een gedeelte waar een zelfgemaakte voetbaltafel stond waar Noortje nog een potje gespeeld heeft. Als er gescoord werd gingen er belletjes af en de poppetjes waren echt kunstwerkjes. Er was ook een klein cafeetje waar je koffie kon bestellen en tussen de kunst en kunstenaars kon relaxen als je wilde. Op de bovenverdieping was er een private room waar mensen konden chillen. Daar stond een tent in en alle afbeeldingen en kunst was met een seksistisch tintje. Bijv. een vagina afgebeeld met daaromheen allemaal slipjes geplakt. Super gaaf gedaan.

’s Avonds zijn we even uiteten geweest en hebben we bij een barretje later nog een Cuba Libre gedaan. We waren kapot, maar wat een heerlijke dag en wat een fantastische stad, morgen weer een dag! ;-)

Ciao!

Blanche

• 10 Oktober 2013 - 11:00

Fardau:

Wat Heerlijk je vakantie in Cuba! Ik lees dit nu pas, maar dat maakt niet uit! Ik kan me helemaal voorstellen dat het een geweldig land is!!

• 18 Oktober 2013 - 13:24

Marleen Romkema:

Blanchieeeee!!

Ik zit je verhaal eens rustig te lezen! Wat heerlijk zeg! Mooi he reizen? Daar wordt je toch het meest gelukkig van? op nog heel veel mooie reizen! Al deze ervaringen heb je maar mooi in de pocket, dat neemt niemand je meer af!

Dikke x!