Ecuador 9 - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Ecuador 9 - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Ecuador 9

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

27 Juli 2015 | Ecuador, Galápagos

Galapagos part 2…..;-)

Dag 4 stond in het teken van wat theoretische kennis opdoen over de Galapagos eilanden. Zo gingen we naar Centro de interpretacion San Christobal. Daar was onder anderen veel te lezen over de verschillende stromingen die samen komen en meerder aardschuivingen die plaats hebben gevonden. Daardoor is er zoveel vis in het water en is de Galapagos zo’n geweldige duik locatie. Vroeger wilden vele landen de Galapagos eilanden hebben, want de Tortugas werden gedood en hun olie werd gebruikt voor licht. Na al deze informatie zijn we verder gewandeld naar een prachtig lookout point waarbij we uitzicht hadden over heel Christobal. En toen was het tijd om eventjes te zwemmen. Helaas hadden we geen snorkels mee. Er waren weer zeehonden in het water en ik had ineens een grote schim onder me, ik schrok me helemaal kapot…bleek het een turtle te zijn. :-D Op weg terug naar de boot kwamen we weer mega veel zeehonden tegen, deze waren alleen iets agressiever als je bij ze in de buurt kwam. Na een ijsje op de Malecon zijn we verder gevaren naar het Lobos eiland. Daar iets langer dan 1 uur gewandeld, bluefooted boobies zien nesten (feitje: vrouwtjes zijn groter dan mannetjes en mannetjes hebben kleinere pupillen) en toen terug naar San Christobal. Na een heerlijk diner met tuna hebben we met z’n allen I have never gespeeld, super grappig, time for bed….

Dag 5. We begonnen de dag met een wetlanding op Santa Fe. Wel schoenen mee, want we gingen naar the Cactus Forest. Veel gele land iguana’s en grote bomen wat cactussen schijnen te zijn. Nog even gesnorkeld waarbij er weer mega zeeleeuwen aanwezig waren, best wel spannend zulke grote beesten! Zo kick!:-D Nog een beetje van de boot gesprongen en toen we bij South Plaza Island aankwamen was het tijd voor een dry landing. Mooi eiland. Veel sealions en land iguana’s. Opweg naar het eiland zagen we ook veel grote vissen, in love!;-) Na een stuk varen was het tijd voor Black turtle Cove. Daar gingen we voor anker. Tijdens het diner was het hele personeel in uniform, super leuk. Na het eten en na een prachtige sunset (met cocktail in de hand) was het weer tijd voor een spel en dit keer was het, het uitbeelden van een persoon, een actie en een object. Je snapt, weer zoooo gelachen!:-) En die avond hadden twee singles een happy night!;-)

Dag 6. De laatste dag. Na het inpakken van onze tassen zijn we met de dingy om 06.00 uur ’s ochtends rond gaan varen bij de black turtle cove. Veel pelicanen, turtles, een grote stingray en vogels gezien. Het viel eerlijk gezegd een klein beetje tegen. Je bent dan inmiddels al zo verwend met al het moois dat we gezien hebben. Nadat we op de kade afgezet zijn, hebben we afscheid genomen van iedereen en gingen we opweg terug naar Santa Cruz. Na een hostel gevonden te hebben en een almuerzo zijn we eventjes gaan pitten. Rond 5 uur werden we wakker en zijn we een drankje gaan doen bij The Rock en ben ik mijn duikpak gaan passen. Op van alle indrukken van de afgelopen dagen lagen we er vroeg in!;-)

GORDON ROCK!!! Van de zenuwen was ik natuurlijk veelste vroeg wakker…grrr. Jaja, want Gordon rock staat bekend als 1 van de beste plekken om te duiken met hammerhead sharks!Hoe spannend! Na een flinke drive naar Baltra dan eindelijk op de boot. Eerst een proefduikje om alles te checken, toen nog een stuk varen en go. Ik had een beetje last met ademen, had ik mn ventolin nou maar mee…soms kan ik mezelf wel voor mn kop slaan haha. Helaas was het zicht maar 5 m. Wel turtles gezien en een grote white spotted ray. Er was veel stroming en had op den duur moeite op de goede hoogte te blijven. Kreeg lucht niet uit mn vest, dus had ni echt een lange safety stop…en geen hammerheads. Maar we hadden een break, waarbij we weer gingen snorkelen. Best fris in het water en ik spotte een super grote bull (zeeleeuw), dus gelijk rechtsomkeerd haha. Na anderhalf uur was het tijd voor de tweede poging. Helaas was het zicht nu nog minder. Wel een groep van 4/5 reeftipsharks gezien. Een jongen waarvan ik dacht dat hij divemaster was bleef bij mij….maar bleek dat hij assistent was. Hij bleef mijn lucht uit mijn vest halen en met mij bezig, super irritant…Het leidde mij nogal af…Op den duur zagen we schimmen, wat de hammerheads zouden moeten zijn en toen moesten wij omhoog omdat de lucht van dat gastje dus op was…ARGHHHH. Aan mijn reserve ging hij mee omhoog. Baalde enorm, maar uiteindelijk heeft niemand ze echt goed gezien ivm het zicht. Echt jammer, want geen tijd meer om nog een duik te maken…Dus eenmaal terug gegeten en toen maar even op stap gegaan. In Bongo’s een drankje gedaan en vervolgens nog even dansen in Plancha. Zal toch nog eens terug moeten gaan om wel te kunnen duiken met de hammerheads!;-)

Op de laatste dag zijn Grace en ik na een helse 2 uur durende boottrip naar Isabela gegaan. Wat een prachtig eiland! Helder water en mega veel zeehonden, pinguins, bluefooted boobies etc. Die pinguins zijn zo schattig en snel! Aangekomen zouden we op de bus gaan opweg naar de flamingos. We werden in 2 groepen verdeeld. Wij hebben 40 min. staan wachten uiteindelijk zelf wat geprobeerd te regelen en is het wel gelukt…maar super annoying. Goed flamingos…;-) Blijkt dat de kleur van de flamingos ligt aan wat ze eten, leuk om te zien dat sommigen dus rozer zijn dan anderen. Vervolgens naar het turtle breeding centrum. Ze houden daar de schildpadden van de verschillende gedeeltes van Isabela apart, zodat de Darwin theorie zich kan herstellen. Gave beesten blijven het. Na een korte break in de haven van Isabela zijn we toen met een bootje naar Tortugeres gegaan om te snorkelen met pinguins. Helaas waren die er niet echt. Wel een groepje haaien in ondiep water gespot!;-) Als afsluiting weer 2 uur terug…gosh veel mensen zeeziek, niet normaal! Aangekomen hebben we de tickets geregeld voor de ferry terug en toen een dikke lobster kordaat gemaakt, heerlijk!:-)

Nog 2 dagen Ecuador en dan zit het er weer op.

Kus,

Blanche