SABA!!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Blanche Peters - WaarBenJij.nu SABA!!! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

SABA!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

10 Oktober 2014 | Curaçao, Curaçao

Yihaaa vandaag was het zover, we gingen naar Saba!!! Mijn grote koffer hebben we gedropt bij haar ouders en toen werden we op het ieniemienie vliegtuigje gezet.  De landingsbaan op Saba is 30 m en dan stopt het eiland ook gewoon, waardoor je de afgrond en zee ziet, zoooo spannend! Ook mega mooi uitzicht vanuit het vliegtuigje. 2x hebben we geprobeerd te landen, maar ivm de wind ging het niet (nou ik scheet m 10 kleuren echt waar!;-)). Dus terug naar SXM. Daar een kipburger met zoete patat naar binnen gewerkt en met goede moed weer opweg. En ja hoor het lukte!  Op naar Scouts, spullen in de kamer gezet en wandelen! Hele tijd zitten kletsen met een vrouw bij het infohuisje, zo aardig en toen de dancing trail gelopen. Kort, maar prachtig! Ook een mooie galerij van Heleen Cornet bezocht, super gave schilderijen, check it out!;-)
Na een korte duik in het zwembad zijn we ’s avonds opzoek gegaan naar eten. The BBQ place was nog wel open, alleen het eten was al op toen wij aankwam, haha ja dat heb je op z’n klein eilandje. Dus pizza gegeten bij Seawitch, het was daar Oktoberfest. Dus de DJ kwam al snel, nog even met een bekende van Fleur zitten kletsen. Het weer zou slecht worden, orkaan was op komst, dus we konden beter een vlucht eerder pakken zondag, just is case. Ik zat best een beetje in de stress, maar wat kon ik doen…Precies niks verder, afwachten maar. Bij de scout’s bar hebben we nog een drankje gedaan met een vriendin van Fleur en haar vriend, maar dat hielden we niet zo lang vol, ivm karaoke….my gosh hahahaha. Dus time for bed!;-)

Zaterdagochtend stonden we lekker vroeg op en na een continental breakfast met uitzicht over heeeel Saba, adembenemend!!!, zijn we gaan duiken. Sabadivers heeft ons met de boot meegenomen naar Ladder Labirinth en later Tentreef Saba. Mooie duiken. Reefsharks, pufferfishes, turtles, tarpons, barracuda’s, 2 mega kreeften die aan het sparren waren, 2 murenes, kleine garnaaltjes en nog een boel andere vissen gezien. Super!:-D De tweede duik was ook prachtig, voornamelijk door het koraal. Zoveel mooie kleuren en soorten en zo gezond om te zien. Ook gingen we door een soort dive through, gruwelijk!:-) Na het duiken gingen de gympjes aan en hoppa hiken geblazen! Vanaf Scouts zijn we naar Zion’s Hill gelopen en toen Hell’s Gate, helemaal omhoog. Zo groen en overal om je heen zie je de zee en al die schattige witte huisjes met prachtige bloemen in de tuin. Veel mango en papaya bomen (helaas niks rijp) gespot en toen begonnen we aan de Sandy Cruz trail. Deze hebben we vervolgens afgebroken en zijn we door gegaan op de All to far trail richting the Silvermines (sulphur mine). Mega gaaf, niemand om je heen, prachtige natuur, zee, bloemen, bomen wauw! Echt een mooie hike. De silvermines mag je niet meer in ivm met te hoge zwaveldampen, dus wel voorbij de bordjes gegaan, maar niet erin…stoute meiden he hahaha!;-) Na de Silvermines naar de Upperhills en toen kwamen we in één keer uit bij de airport. Inmiddels was het al donker en we wisten niet hoe we moesten lopen om terug te komen bij ons hostel, we waren behoorlijk uit de richting…Hebben wij weer…Dus wij proberen te liften (want na 4/5 uur hiken zou een lift wel prettig zijn), nou echt geen 1 auto stopte! HUH??? Twee blanke kleine vrolijke meiden aan de zijkant van de weg, daar stop je toch even voor al is het om ze even de weg te wijzen, toch…? Maar Fleur had het al eerder gehoord dat de Islandbewoners geen liften geven aan hikers etc. Beetje jammer. Dus wij bij huizen langs waar hopelijk mensen waren die ons konden vertellen what to do. Nu liggen de huizen niet super dicht bij elkaar en niet overal brandde licht, dus wij heuvel op, heuvel af en uiteindelijk toch een huis gevonden waar iemand ons hielp. Hij had een vriend die taxi chauffeur was en op die manier kwamen we veilig terug bij ons hostel! Oef gelukkig. Je snapt we hadden bere honger, dus wij naar Tropics restaurant . Daar heb ik Fleur getrakteerd op een 3 gangenmenu als bedankje! En lekker dat het was! Wauw, soort hummus en tapenade met pita brood, coquilles en garnalen, asperges en mousse en ijs aan het einde. Heerlijk was het. Alleen ook hier was het helemaal uitgestorven. We zaten alleen naast het zwembad, wel lekker rustig, op de krekels en beestjes na die je hoort als het nacht is op Saba hahaha. Later nog een bakkie koffie ergens anders besteld en toen was het vroeg op bed, want we waren kapot en super voldaan! :-D

Nou the next day zouden we dus een vlucht eerder pakken. Wij rustig ontbeten en die kant op. Het was even afwachten of het zou lukken, ivm het aantal passagiers dat terug ging en het daarbij komende gewicht. Dus naar de beach (naja zwembad van zeewater met zand aangelegd) gelopen en daar nog kort gechillt. Gelukkig konden we mee en zo kwam alles toch nog goed haha. Ik kon mijn vlucht terug naar Aruba netjes halen. Saba, een prachtig eiland, een must visit voor mensen die van natuur houden, hiken, rust en duiken! Zo puur en schoon en gewoon weg bijzonder! :-D

Diezelfde nacht begon de orkaan Gonzalo inderdaad op te spelen, Fleur haar appartement heeft helemaal blank gestaan, er waren behoorlijk wat boten bij Sint-Maarten gesneuveld en iedereen heeft moeten schuilen, sommigen zelfs in bunkers. Echt bizar als je daar net bent geweest en dan zie je de beelden via Fleur en het nieuws. Maar alles is goed gekomen en ik zou zeker nog een keertje terug willen, het liefst met de carnaval! ;-)

Lieve Fleur nog bedankt voor alles, het was super! En you know you are always welcome here aswell!!!:-D

Tot de volgende vakantie!;-)

Kus,

Blanche