Suriname 1!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Suriname 1!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Suriname 1!!!

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

12 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo ik zeg: FAWAKA!???:-D

Eindelijk was het dan zover, ik ging naar Suriname!  Je wilt niet weten hoeveel zin ik daarin had!!! Ik kwam midden in de nacht rond 01.30 aan ofzo. Dus een taxi gepakt naar het hostel. Nou je gelooft t niet, maar binnen 5 min. was de toon gezet! ;-) De taxi chauffeur en ik waren gezellig aan het kletsen over van alles en nog wat, hij vertelde dat hij ook heel sportief was en weleens jogde etc. Maar hij moest ook eerlijk zeggen en hij ging gewoon heel open met mij zijn, zei ie…Dat hij heel erg van vrouwen hield en dus veel van sex. Nou ik kwam niet meer bij! Man van eind 50 begon zo tegen mij te praten, dus ik beetje grappen en het onderwerp veranderen, ik ging helemaal stuk!  Na nog een rondleiding door de stad zette hij me af bij het hostel Twenty4 met de vraag of hij me weereens zou zien. Dus ik zei: “Je ziet me wanneer je me ziet! ;-)” Snel naar binnen dacht ik! Er zat een jongen op de trap en de security van het hostel ving me op. De jongen op de trap heette Roy en hij boot aan mijn koffer te sjouwen naar mijn kamer. Ineens zag ik dat hij een dushi yui shirt aan had…nou wat een toeval! (dat is een merk van Aruba) Dus wij kletsen, kletsen, kletsen. Hij heette Roy en was net 2 maanden geleden vanuit Aruba naar Paramaribo gegaan. Hij werkte in de keuken bij Marandi en nu dus in Suriname bij Zus&Zo. Ook al was het half 3 besloten we op stap te gaan. De locale bar waar hij net vandaan gekomen was, was dicht, dus ik tegen wat Surinaamse meiden aan kletsen en we konden wel met hen mee naar FatAss. Daar maakte ik gelijk kennis met Parbobier en uiteraard Boergoe cola. Lekker! Beetje dansen, kletsen en lachen. Leuk om te zien hoe iedereen hier zo lekker aan het dansen is. Mooie eerste nacht! 

De volgende dag ben ik met Roy gaan touren achterop zijn fiets. Toevallig had hij dit weekend vrij. Bij Zus&Zo aan de palmentuin een cappuchinootje gedaan en alle tours betaald en vervolgens met de fiets opweg naar Blauw Grond…niet te doen! Het begon te hozen als een malle! Wij terug en zeiknat aan de waterkant Jugo’s (1 L flessen Parbobier) gedronken en zitten kletsen over reizen etc. Vervolgens bij ‘t Vat een Gingerbeer gedaan en toen weer naar het hostel. Met die regen viel er niet veel te doen helaas. Maar ’s avonds wilde ik wel weer op stap. Helaas had Roy hoofdpijn, maar ik hoorde een groep meiden in een kamer zitten rond 1 uur nog, dus vroeg of ze mee wilden. Ik kon wel met hen mee. Dus wij met z’n allen (groep van rond de 10 meiden) naar Zsa Zsa Zsu. Super gave tent. Alleen rond 3 uur begon het pas een beetje vol te lopen, het stappen begint hier echt laat! Lekker gedanst weer en leuk om te zien hoeveel lol die meiden hadden. Ook veel stagiaires in Paramaribo, voelt niet echt als Suriname. Grappig om te zien dat hoe later het werd hoe meer kneusjes om onze groep meiden heen kwamen staan in de hoop nog wat te fixen, hilarisch! :-D

Na heerlijk uitgeslapen te hebben maakten Roy en ik plannen om naar de Colakreek te gaan. Dat is een strand waar de locale bevolking gaat chillen in de weekenden als het lekker weer is. Nu zal je net zien dat het weer begon te regenen haha. Dus wij een Pindasoep gegeten bij ’t Vat en zijn toen met een taxi naar Nieuw Amsterdam gegaan. Via de Wijden Boschbrug kom je dan bij het openlucht museum. Vanaf de brug had je uitzicht over de Commewijne rivier en Paramaribo. Na de brug zag je gelijk een godsbeeld van de Hindoestanen. Verder kwamen we langs veel moskeeën en Hindoestaanse tempels. Het openlucht museum stelde niet zoveel voor, maar wel leuk om ff gezien te hebben. Veel mensen aan het vissen en overal staan kanonnen. Helaas lukte het ons niet een boottaxi terug te regelen, dus de chauffeur heeft ons afgezet bij Blauw Grond. Daar heb je allemaal Warungs en kan je dus heeeeerlijk Surinaams eten. Uiteraard regende het weer, dus als troost eerst een bruin biertje gehaald en een beetje door de buurt gelopen en uiteindelijk beland bij Renah. Daar bakabana en Saoto soep gegeten. Het was mega druk, maar ze fixten zo ineens een tafeltje voor ons!  Service! Toen gebeurde het….In de Saoto soep doe je een soort zoete ketjap. Dus ik vroeg of Roy ook wat wilde. Terwijl ik er wat ingiet schiet die dop eraf en heeel zijn soep zat vol met die ketjap, niet meer te eten! We gierden het uit van het lachen, echt ik kon niet meer, huilen!!! Gelukkig kregen we een nieuwe en na het eten weer naar het hostel met een taxi. Nog steeds nat van de regen was t heerlijk om warm te douchen en daarna zijn we drankjes gaan doen bij Zanzibar en toen dat dicht ging bij Bluescafe. Roy heeft mooie verhalen over reizen naar bijv. Gambia, Mexico, Egypte, Las Vegas etc. Kapot van de dag viel ik als een blok in slaap! :-D

Veelste laat uit bed! Beetje een katertje. Toevallig was Roy ook nog op de porch dus wij naar de markt. Daar Awarra gegeten. Hele vettige oranje vrucht met een mega grote pit. De markt is wel mega druk en ze hebben daar liever niet dat je foto’s van ze maakt. Wel veel groente en fruit!  Vervolgens zijn we bij het Krasnapolsky hotel een Chai latte gaan drinken met een crumble muffin. Roy moest werken en ik ben toen een beetje winkeltjes langs gegaan. Bij Zus&Zo later een fiets gehuurd en na ff daar een koffietje gedronken te hebben, geskyped te hebben en ff in mijn boek gelezen te hebben ben ik gaan touren. Langs Fort Zeelandia en zo een beetje door de stad heen. Heerlijk dat fietsen, dat mis ik wel echt in Aruba! Later die middag heb ik geprobeerd een plek te vinden waar ze zumbales geven en er waren wel wat scholen gelukkig. Helaas was de bekendste iets te ver weg. Wel DanceOn gevonden, daar ben ik met het fietsje later heengegaan om Sambales te bekijken en daarna mee te doen met salsa. Mega klein zaaltje, echt 2 bij 7 ofzo. De samba was super easy en de salsa zou ook echt voor beginners zijn, dus ben weer weg gegaan. Bij Zus&Zo een soepje gedaan van aardappel en Tayerblad en een salade Bangbang (gerookte Surinaamse zalm). Toen ik opweg terug was kwam ik langs een man die ook bij mij in het hostel zat. Man van 40 jaar die een business heeft in Brazilië en zaken doet met Suriname. Even met hem zitten kletsen en toen terug gefietst naar het hostel en lekker vroeg op bed! 

Het volgende deel gaat over Paramaribo Zoo, de fietstocht naar plantage Peperpot en een Hindoestaanse crematie! Oooh can’t wait to start writing! ;-)

Dikke kus,

Blanche

  • 12 Mei 2014 - 00:51

    Judith:

    Super Blanche, klinkt alsof je het enorm naar je zin hebt daar in Suriname!!!

  • 18 Mei 2014 - 23:50

    Marlies:

    Hoi lieve dochter, je maakt weer veel leuke dingen mee! Op naar je
    Volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanche
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 100267

Voorgaande reizen:

24 Maart 2016 - 03 April 2016

Colombia 2016 van Medellin tot Cali! :-)

28 Juni 2015 - 04 Augustus 2015

Ecuador & Galapagos Islands!!!:-D

17 December 2014 - 04 Januari 2015

New York & Miami met Femke! :-D

03 Oktober 2014 - 12 Oktober 2014

Sint-Maarten & Saba

01 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

NEDERLAND 6 weken zomervakantie

11 April 2014 - 27 April 2014

Suriname!!!

16 December 2013 - 02 Januari 2014

COLOMBIA!!!

04 Oktober 2013 - 13 Oktober 2013

BOGOTA, Colombia

27 Maart 2013 - 07 April 2013

CUBA!!!

21 Juli 2012 - 14 Augustus 2012

Panama & Costa Rica

09 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Bonaire

03 Oktober 2011 - 09 Oktober 2011

Jamaica & Curacao

05 September 2010 - 30 Juni 2011

Werken op een cruiseschip

08 Juni 2011 - 30 November -0001

ARUBA!!!

Landen bezocht: