Cursus & El cathedral del Sal in Zipaquira - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Cursus & El cathedral del Sal in Zipaquira - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Cursus & El cathedral del Sal in Zipaquira

Door: Blanche Peters

Blijf op de hoogte en volg Blanche

08 Oktober 2013 | Colombia, Bogota

Spaanse cursus en danscursus!!!!:-D

06.30 op en helemaal hyper, want zo leuk altijd zo’n eerste dag op een cursus! Daar aangekomen, moest ik eerst de toets nog een keer maken en een gesprekje voeren…duidelijk beginners 1 haha. Samen met 2 Amerikanen Dan en Michael en een Zwiters meisje Selina kregen we vanaf nu elke dag vanaf 07.30 – 12.00 uur les. Vandaag kregen we letters, klanken en kleding oftewel echt de basic van de basic. Maar zeker goed, want daar moet ik ook echt wel beginnen! ;-) Na de lessen kregen we een presentatie over de verschillende activiteiten waar we aan deel konden nemen en kreeg ik nog dansles om 13.00uur. Eerlijk gezegd dacht ik dat we les zouden krijgen in een daadwerkelijke dansschool, maar het was midden in het gebouwtje waar iedereen les krijgt. En zo groot is het daar niet, gewoon een huis haha. Maar alle planten gingen aan de kant en daar gingen we. Samen met Amelia, een vrouw van in de 40 of 50 hadden we les van Oscar een gymleraar die ook heeel veel dans doet. Wat een lachen kerel zeg! Geniaal, non stop sjansen, puur om reactie uit te lokken, haha fantastisch. Anyways was behoorlijk basic vandaag.

Daarna nog even met Selina gewandeld, wat sportbhs geshopt en papa gegeten (soort eierbal zonder ei maar met aardappel en vlees), lekkah!  Eenmaal bij Zona Rosa aangekomen hadden we wel trek in een biertje en krijg nou wat zien we Dan en Michael bij de Irish bar zitten. Dus wij erbij gaan zitten en biertjes gedronken. Ook Archie (Engelse jongen die ook de cursus doet maar een hoger niveau) en een andere Amerikaanse jongen zaten erbij, later kwam er nog een Colombiaanse jongen bijzitten, dus het wat een gezellige bedoeling!  Later nog Aijaco gegeten in de Andino foodcourt en in taxi naar huis. Mijn hostel was het dichtste bij, maar de taxi chauffeur is eerst naar het verst gelegen gedeelte gereden en vanaf daar terug richting mijn hostel. Uiteraard heb ik de meneer wel verteld dat ik echt niet 13.000 ging betalen terwijl de rest 6000/7000 moesten betalen. Uiteindelijk 8000 neergelegd, haha. Imagine me in mijn gebrekkige Spaans hahhaha drama! ;-) Nog ff met Thiago bijgekletst, huiswerk gemaakt en lekker op bed!

Buenos dias, vandaag hadden we een andere leerkracht, helaas was hij een stuk minder goed. Hij gaf te kinderachtig les en ging te lang door op dingen die we al snapten of oefeningen waar we al snel klaar mee waren. Dus wat Spaans betreft heb ik vandaag minder geleerd. Maar met dansen kwam het helemaal goed! We deden de Tango, GEWELDIG!!! :-D Mega snel en super vrouwelijk! Tussen de cursussen door hebben Archie, Dan, Michael en ik nog gegeten bij Azul, een colombiaans tentje. De daghap voor 6000, dan kreeg je soep, juice, kip, vlees, worst, rijst, banaan, guacamole en een toetje! WAUW! Verhongeren doe ik hier duidelijk niet! :-p ’s Avonds kwam ik in het hostel 3 NLse jongens tegen en met hen ben ik toen naar Gringo Tuesday gegaan in La villa, Zona Rosa. Daar komen dan internationale studenten om te feesten. Erg gezellig! Super druk en 2 super toffe Colombiaanse meiden ontmoet waarmee ik heel de avond heb staan dansen en gek mee heb gedaan!  What a night! ;-)

Bien, vandaag les van Andre, die man kan echt goed lesgeven. Na school bij de vegetariër gegeten met een groep van 8. Gezellig en erg lekker! Daarna mochten de andere cursisten ook meedansen, dus we hebben uiteraard erg veel gelachen! Daarna met Selina, Dan en Luzia naar El cathedral del Sal in Zipaquira gegaan. Die omgeving, wauw! Veel groen, bergen en de achterstandswijken op de achtergrond, mooi uitzicht! 

In de zoutmijn moesten we eerst door een tunnel (jaja van zout) en vervolgens zijn we langs de 12 kapelletjes gegaan. Erg mooi om te zien, overal schijnt er een kleur licht op de kruizen die uit het zout zijn gebeiteld. Zo’n 180 meter gingen we onder de grond, mega groot! Ook hebben we nog een film gezien over hoe de de cathedral del sal ontstaan is. Eerst bestond Colombia nog niet, alles was zee. Door aardverschuivingen etc. is het water verdwenen en door erosie zijn de bergen ontstaan. Indianen begonnen met het maken van zout en zo ging het generaties door, steeds werd de cathedral groter. De mijn heeft 3 verdiepingen en ontelbaar veel kamers.

Ook was er een plek waar allemaal gaatjes in de muur zaten, daar konden mensen hun wens dan in doen. Erg mooi om te zien! In het midden en het diepste gedeelte staat het grootste kruis, WAUW, very impressive!!! :-D Jammer was wel dat er ook een heel gedeelte gebruikt werd voor toerisme, winkeltjes etc.

’s Avonds ben ik met Rita (Braziliaanse van 42), Norman (Fransman die in Brazil en Colombia werkt)en nog een fransman weer naar de Villa gegaan. Daar was t salsanight. Iedereen dansen, erg gezellig, niet zo druk maar leuk! Later vroeg de Fransen nog aan ons of we mee wilden naar een andere discotheek. Prima! Super gave tent! Allemaal verschillende verdiepingen, gewoon in een gebouw midden in de straat. Overal openlucht barretjes en chique! Allemaal zetels, dik balkon, kroonluchters en de mensen zagen er ook chique uit! :-D Helaas waren Rita en ik echt kapot, dus hop we gingen al snel richting huis, mooie avond!

To be continued! ;-)

Kus

Blanche

• 21 November 2013 - 23:29

Marlies Peters:

Hey lieverd,

Gezellig verhaal. Leuk al die verschillende nationaliteiten. Lekker eten ook!
    Liefs,
    Mams

• 22 November 2013 - 08:18

Marley :

Liefde!!

Leuk verhaal weer! Wat Aad dat je gewoon de Tango gedanst hebt!! Graf een demonstratie bij het weerzien! En hilarisch hoe je lekker verteld over alle plekjes waar je gesmikkeld hebt... Dat ene plekje met alles voor een lekker prijsje inclusief toetje... Walhalla voor jou!! Haha

Dikke x voor jou!!! <3