South America not finished yet! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu South America not finished yet! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

South America not finished yet!

Door: Blanche

Blijf op de hoogte en volg Blanche

07 Maart 2013 | Panama, Boquete

Panama part 3!!!

Fris en fruitig stonden we in David op en gingen opweg naar Boquete. Eenmaal daar bleek Jolien haar Nederlands talige boek gejat te zijn…Heel bizar…Naja Boquete maakte het helemaal goed, wat een heerlijk plaatsje! Het is daar iets kouder, want het ligt hoger, je kan daar de vulkaan Baru beklimmen, maar omdat we maar 3 weken hebben voor Panama en Costa Rica besloten we dat niet te doen. Goed, hier gingen de wegen uit elkaar van de mannen en ons. Wij gingen in een hostel wat aan de rivier Suenos del Rio lag, heel idyllisch woonkamertje en in de tuin allemaal bankjes en houten tafeltjes met zitjes. Heerlijk, wat een rust. Vandaag hebben Jolien en ik lekker een lokaal bakkertje opgezocht ondanks de mega regen en ‘s avonds lokaal gaan eten tussen de locals, LEKKER!!! En guess what, Aafje en the chicks waren ook op dat moment in Boquete, dus lekker saampjes gepilst, nog met een Don Juan dansjes gedaan en voldaan naar bed! :-D

Next day, time for a coffee tour at Café Ruiz!!! :-D Hup in de bus…werden we afgezet bij de fabriek. Gelukkig konden deze chickies een lift regelen naar het café, helemaal toppie! Helaas waren we te laat voor de tour hierdoor. Dus dan maar de famous Gesha coffee proberen. $9,- dollar voor 2 kopjes normale koffie haha…damn, maar dat konden we weer afvinken! ;-) Vanaf daar zijn we naar de bloementuin Mi Tardin es su Tardin geweest. Erg leuk opgezet, de nodige festival koeien waren aanwezig, bruggetjes over vijvers met mega veel karpers en uiteraard onwijs veel soorten bloemen haha. Boquete sloten we af met en bezoek aan de hippiemarket. Allemaal zelfgemaakte sieraden en kunst werd er verkocht, leuk om gezien te hebben.
BAM 14.00 op de bus opweg terug naar David. Overgestapt op een klein busje. Backpack ging op t dak en daar gingen we, berg op, berg af. Mooie vergezichten en een ervaring opzich. Want na een stop midden in de bergen kwamen we terug en we wisten niet wat we meemaakten. Vrouwen vroegen om geld voor de gezondheid van hun kids, het busJE stond helemaal vol, HEET!, al die lichaamsgeuren…blegh, er werden vrouwen gekolft en ik kreeg zowat steeds een ranzig babydoekje in mn gezicht gezwabberd. Aaaaaaaah!!! Gelukkig hebben Jolien en ik hierom in een scheur gelegen en hebben we nog mooi kunnen zien hoe de mensen hier leven midden in de bush bush. Hutjes op palen, de was hangt overal en het is mega ver van de bewoonde wereld. Plotseling waren we bij de benzinepomp en moesten we uitstappen om naar de water taxi te gaan. Jaahaa Bocas del Torro maak je borst maar nat, here we come!!!  Wat een geweldig plaatsje! 1 lange straat met kleurrijke winkeltjes en eettentjes!
Hostel Lluego is het geworden, veel hangmatten, lounge areas en ook weer lekker kleurrijk.  Eerst ff een douche, bedenkt wel: gezamenlijke ruimte, alleen een douchegordijn hangt voor je…dus sneaky omkleden haha. Daarna opzoek naar een eettentje…bij de 1 was de rijst op, de ander de keuken dicht, dus geëindigd bij Bocasbuma ofzo…slechte service en slecht eten…Maar niet getreurd we gingen door naar Iguana cafe! Reggae Music, Ladies night, dus free drinks….Chillen met die billen! Beetje om me heen kijkend zie ik in 1x Noortje Cals staan, vriendinnetje uit Aruba. BIZAR! :-D

Bocas del Torro full day! Dus hoppa een tour geboekt. Met de boot richting Dolphins Bay, helaas geen dolphins though… Tussen de mangroves smalle openingen crosste we door naar een restaurantje op palen. Daar 3 mooie grote papegaaien gezien, ff in de hangmatten gechillt en toen gesnorkeld. Next stop was Red Frog beach, voordat we daar kwamen hebben we bij Lazybearisland nog luiaards zien hangen.  Aangekomen bij Red Frog beach achter in de pick up gesprongen en bij het strand lekker gelegen, ff een wandeling gemaakt en toen kwamen er 2 jongetjes naar ons toe, die hadden zo’n giftige red frog in een blad. Damn wat zijn die beestjes klein en ROOD! Haha, mooi man! Aan land hebben we bij een klein Panamees restaurantje local food gegeten. Rijst met kip, soort aardappel fruit salade en een soort maïskroketten, errug lekker! Terug in het hostel nog even in de hangmatten gelegen, met een guy uit Colorado lange tijd gekletst en toen was het alweer tijd voor PARTEEE MACHEN! Haha. Aqua lounge was the place to be! Met de watertaxi daar naartoe. Gave tent! Overal openingen als zijnde zwembaden in de zee. Schommels boven het water, open dansvloer en uiteraard weer ladies night haha!  Ook Noortje was weer van de partij en krijg nou wat, wie zien we in 1x lopen!??? Dirk, Bas en Maarten. Nou het feest kon niet meer stuk! Bas had zijn Borat string aan en was op dreef, wat hebben we gelachen! :D Lopen shuffelen als een malle, vrienden geworden met de portiers en heb de merengue geoefend, heb m nu redelijk onder de knie! ;-) What a night, zelfs de regen kon de pret niet drukken! :-D

Next day, bye bye Bocas…één probleempje…Jolien en ik waren te lang blijven hangen bij het ontbijt en de winkeltjes onderweg, waardoor we de border (grens) niet zouden halen met de bus. Die gaat namenlijk om 5 uur dicht. Na veel overleg en heen en weer gelopen te hebben (don’t forget, dit alles met de backpack op de rug) zijn we overtuigd dat het wel zou lukken als we gelijk een taxi namen. Helaas was dit in plaats van $3,- dollar met de bus nu $25,- dollar, maar we konden in Costa Rica geraken!  Pfff net op tijd bij de border…nou en die is apart! Je moet eerst je paspoort afgeven bij een hokje, duurt mega lang voordat je m terug krijgt en dan moet je een brug over lopen. Maarre geen gewone brug…nee overal gaten, waardoor je onder je de kolkende rivier zag…mensen die links en rechts over de balken lopen…dus chaos! Best wel spannend met zo’n zware backpack op je rug! Eenmaal in COSTA RICA jeeeeeeeej, moesten we nog anderhalf uur wachten op de bus richting Puerto Viejo….boeeeeeehoeeee! In ons gebrekkige Spaans en handen en voeten werk kwamen we uiteindelijk terecht in BriBri, daar weer een uur wachten, Ceviche gegeten en ’s avonds in Puerto Viejo aangekomen….Nog een kamertje kunnen vinden in een verrot hostel, kamer stonk naar vocht en wc’s en douches waren ook goor….Na de douche nog een mooie avond gehad, hierover meer in het volgende verhaal…want nu begint COSTA RICA!!! Whoopwhoop :-D

Muchos abrazos y besos,

Blanche
South America not finished yet!

Panama part 3!!!

Muchos abrazos y besos,

• 07 Maart 2013 - 22:29

Mamsie:

Jee, Blanche heerlijk weer jouw reisverslag te lezen. Je maakt wel heel wat mee. Ook mooie natuur! Lieverd ga zo door! Voordat je naar Cuba gaat Wil ik wel je verhaal over Costa Rica gelezen hebben, dus niet te lang wachten!!!! XX Mams

• 14 Maart 2013 - 19:24

Jolien:

Ohhhh wat hebben we genoten! Knap van je dat je al die details nog weet! wow! Ik herbeleef het geweldige avontuur weer helemaal opnieuw!
    Ik kan niet wachten op het volgende avontuur! Costa Rica :-)
    (L) you! X Jolien