Feliz Natal & Feliz Ano Novo! - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Blanche Peters - WaarBenJij.nu Feliz Natal & Feliz Ano Novo! - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Blanche Peters - WaarBenJij.nu

Feliz Natal & Feliz Ano Novo!

Door: Blanche

Blijf op de hoogte en volg Blanche

18 Januari 2011 | Brazilië, Salvador

Beetje laat, maar mensen nog een gelukkig nieuwjaar gewenst!!! Dat alle voornemens uit mogen komen en het een spectaculair jaar wordt!:-) Zal nu vertellen waar ik gebleven was in mijn reeks van avonturen.

Inmiddels ben ik nog een keer met de familie Salvador ingeweest. Ze hebben me meegenomen naar de beroemste kerk, namelijk de kerk voor de arme mensen. Ze hebben daar een kamer waar ze voeten, benen, handen, hoofden etc. van was hebben hangen. Mensen hangen daar hun foto op en bidden dan om beter te worden. Heel apart en mooi om te zien. Ook heb ik het verschil kunnen zien met de arme wijk en de grote stad. Onwijs mooi uitzicht. Daarna hebben ze me meegenomen naar een restaurant waar ze crab eten. Nou geweldig, maar wat een karwei!!! Met dat hamertje in de weer, zat er helemaal onder hahaha!:-D Verder nog veel meer speciaal Braziliaans eten geproefd. Hier een klein lijstje:
- Farinha
- Escondidinho de carne de sol
- carauguejo (crab)
- Laui breta
- Pirai garaugueijo
- Feijoado
- Faiota de banane
- caju
- solteulne
- sorreto
- delicia de abaraxi
- Aipim frito
- pireo de carauguijo
- caldo de sururu
- pastel de camanai
- cachace
- cachecie
En nee dit is nog lang niet al het typische eten….Ben behoorlijk aan het groeien (6KILO) kan ik dan ook vertellen, maar voel me goed!;-)

Verder nog even op het strand gelegen in Rio, ipanema, alleen met de taxi terug gegaan…Scary, maar viel allemaal wel mee achteraf! Had namelijk maar 5 uurtjes vrij, wat natuurlijk geen tijd is. Aangezien je een uur van te voren weer terug moet zijn om je om te kleden voor werk. Ook Ilheus strand aangedaan en nog even lekker wat gegeten daar. Erg gezellig met Melissa (Brazilaanse). Is moeder van een zoontje van 7 en heeft op veel plekken in de wereld gewoond. Ze is nu rond de 30.

En natuurlijk kerst en oud&nieuw! Nou kerst kan ik je vertellen is niks aan op het schip. Er hangt totaal geen kerstsfeer. Er was wel iets specialer eten en ze hadden gratis drankjes, maar dat was het dan ook. Iedereen moest namelijk gewoon werken. Wel hadden we secret Santa gedaan. Iedereen had een lootje getrokken en daar moesten we dan een cadeautje voor kopen. Camilla en ik hadden elkaar. Echt toevallig haha! Had een gedicht voor haar geschreven en een tas, riem en koekjes voor haar gekocht. Zelf heb ik een heel leuk jurkje gekregen en een chocolade piemel haha nou dat was toch wel het toppunt van de avond! We zijn er nu nog steeds grapjes over aan het maken hahaha! Hij staat ook bij mijn bed, dus weet niet wat de schoonmaker denkt, maar wij hebben er in elk geval veel plezier van!;-)

Oud&nieuw was het wel groot feest. Had een klein beetje teveel door elkaar gedronken. Maar was erg leuk. Iedereen was gekleed in het wit. Natuurlijk had ik geen wit, dus was ik in het groen. Maar gelukkig waren er meerderen die geen wit hadden. Erg gezellig bij het zwembad gepartied! Tussen de gasten. Ben doorgegaan tot half 5, terwijl we maar tot 2 uur daar mogen zijn….Maar nog geen warning gekregen, dus valt allemaal mee!;-)

De volgende dag moesten we gewoon werken om kwart voor 9. Nou ik voelde me toch een potje beroerd! Kon echt niet meer. Dus ik in de tempel of peace (relaxruimte van de sauna) geslapen voor steeds 30 min. Had namelijk toch geen klanten. Tussen de middag had ik 3 uurtjes vrij, dus daar nog even geslapen en die avond om 9 uur naar bed gegaan. Gedurende de nacht wel 10x wakker geworden. Stress om het werk, want ik verkoop op het moment niet zo gek veel, aangezien ik de taal niet spreek….Anyways werd 10 uur ’s ochtends wakker. Voelde me echt beroerd! Zweten als een gek, echt apart nog nooit zoiets meegemaakt. Ik was helemaal zeik en zeik nat. Ook viel ik bijna flauw de hele tijd en was onwijs misselijk plus dikke koppijn. Dus ik naar de dokter. Bleek dat ik te lage bloeddruk en rust hartslag had + dikke fever! Werd aan het infuus gelegd voor anderhalf uur. Daarna weer mijn bed ingegaan met 4 paracetamol achter mijn kiezen. Ik zeg goed begin van het nieuwe jaar!! NOT….Maar komt goed! Denk dat het een combi was van te weinig slaap, te veel alcohol en stress.

Een paar dagen later had ik nog een nacht waarin ik op het toilet zat en het er aan beide kanten uit kwam. Echt vreselijk…alleen ik denk dat, dat kwam, omdat ik 3 hele mango’s op had!;-) Haha echt stom, maar ze waren zo heerlijk en vers!:-D Nu even een hele poos geen mango’s meer kan ik je vertellen!

De volgende ochtend naar de dokter, want ik had mezelf ingeschreven voor THE TOUR in Rio de Janeiro en wilde natuurlijk niet tijdens de tour zwetend in de bus zitten. Dus even wat diaree remmers in m’n mik en daar ging ik! Nog steeds een beetje ziek gedurende de trip, maar het was het zooooo waard! Mijn god adembenemend uitzicht vanaf the Sugarloaf (2 bergen naast elkaar waar je met een gondel heen gaat). Ik kon heel Rio zien, de stranden en ook in de verte de Monte Christo! Werkelijk fantastisch!:-D Daarna met de bus langs Copacabana beach, Ipanema beach en met een treintje omhoog naar de Monte Christo! In de trein begon een non tegen me te kletsen in Portugees…haha nou begreep er geen reet van, maar uiteindelijk gaf ze me haar adres…Voor als ik een keer in de buurt was hahaha, wel heel lief! Dus de Christo, Whaaaaa 1 van de 7 wereldwonderen. En ik snap wel waarom! Had schitterend weer, strak blauwe lucht, dus kon ook vanaf hier weer heel Rio zien en natuurlijk de Christo. Onwijs groot en gaaf om gezien te hebben! In het treintje terug kwamen 4 mannen Samba spelen in de trein. Gezelligheid ten top! En natuurlijk word ik naar voren gesleurd om de Samba met die mannen te doen…pfff nou schaamde me kapot (samba is niet echt makkelijk!) maar weer een ervaring rijker! Haha Dus echt een onvergetelijke dag!

Twee dagen later was ik vrij in Salvador. 1 van mijn amigo’s Leonardo nam me mee de stad in. Zijn ouders waren er ook en hij heeft me van alles laten zien. Mooie stad hoor, vooral het historische gedeelte. We zijn met een treintje omhoog gegaan en dan loop je naar een plein waar alles gebeurd. Muziek, Caipoera, eet tentjes en veel mensen. Heel ontspannen en heel kleurrijk. Voor mij voelde het aan als Sint-Maarten, Nederlandse Antillen. Anyways veel gelachen. Een kerk bewonderd waar ze 800 kilo goud in hebben en met zijn ouders en de zanger die we tegenkwamen gegeten en biertjes gedronken. Zijn ouders zijn echt heel grappig. Zijn moeder had me eerder gezien in de Lunabar (toen had ik een lange broek aan) en de volgende ochtend liep ik langs in mijn spinningbroekje na een les, nou ze zei: “Voce munto Linda, munto Linda!!” Moest ik me omdraaien, wilde ze zien of ik een goeie kont had hahaha. Het draait hier namelijk voornamelijk om gespierde billen en benen. Nou was goedgekeurd!;-) Ik helemaal rood…:-D Can you imagine! Anyways later toen Leo en zijn ouders terug gingen kwamen 4 mannen van het schip bij me zitten. DjDanka, drummer Ivan, keyboardplayer en Rodrigo. Erg gezellig, voornamelijk caipiroska’s gedronken…pff had ‘m wel een beetje hangen! Nog even rondgelopen en dan maak je wat mee hoor! Overal is muziek buiten, het is net 1 groot festival. Mensen die breakdancen midden op de straat, Caipoera etc. Amazing! ;-) Nee maar serieus, heerlijk die mensen hier. Ze genieten echt van het leven! Eenmaal terug een beetje tipsy, gelijk naar Portugese les. Heb nu 2 lessen gehad, gaat niet echt rapido…;-)

Nou ik denk dat dit wel weer een lang genoeg verhaal is verworden, ben benieuwd hoe het met jullie is en hoe het was met al dat sneeuw! Als je wat tijd heb tell me how you are! :-D

Beijos amigo’s & amiga’s,

Blanche

Ps: Met kerst miste ik iedereen wel hoor en had ik voor het eerst wat heimwee!




  • 18 Januari 2011 - 14:00

    Marley:

    Hoi lief vriendinnetje!

    Heeeeeeerlijk Blanche verhaaltje weer! Ik was natuurlijk al op de hoogte van je hospital story, maar toch echt heftig hoor! En dan ook nog die paar dagen later weer...arm lichaampje van je! :( Laat de mango's maar even voor wat ze zijn idd! haha Sukkelkind!
    Wat leuk dat je al die mensen ontmoet en dat ze je overal mee naar toe nemen, dan kom je echt op DE plekjes natuurlijk! Heel gaaf!
    En...gewoon één vd zeven wereldwonderen gezien, te gek man! Kan je weer aankruisen op je lijstje!
    Bedankt nog voor je reactie op FB trouwens...ik had even lichtelijk stress, maar gelukkig nergens voor nodig! hahaha Thanks laiverd!
    Schat, ga lekker zo verder en ik zal je snel weer even een update vanuit hier sturen! I miss you love! Dikke, dikke x voor jou!

  • 18 Januari 2011 - 15:45

    Jolien:

    Hey Blanchie!
    No worries! Stress is zo niet goed voor jou! Helemaal niet als je er zo ziek van wordt. Als het teveel wordt kan je altijd daar ergens aan het werk. Jij en je geweldige zumbamoves zijn erg gewild! haha Maar typisch de "chocofriend', ze kennen je daar dus ook door en door. :)
    En die mango's, haha, een stop krijg je van mij op je volgende verjaardag! Gek kind!
    En als het te gestresst daar blijft, dan kom je maar heerlijk hier naar mij toe! Ik zit nu op een ligbedje te chillen op Ko Tao met Bob Marley muziek, heerlijk gezond verse groenten en kip in sweet en sour en verse shakes.. Hmm En morgen de fullmoonparty! Hoe gaaf zou dat zijn om daar met zn allen naartoe te kunnen gaan ooit!?
    Dikke kus en ik heb enorm genoten van je verhaal! Maar wel goed op jezelf passen! Dus plan wat meer leuke tripjes! Hmmm

  • 18 Januari 2011 - 15:55

    Mary:

    Lieve schat,

    Haha, elke keer weer een genot om je verhalen te lezen. Wat maak je toch veel mee. Niet te veel stressen lieverd is niet goed voor je !!! Maar wat heftig en vervelend voor je dat je zo ziek was, blegh. Fijn dat het weer goed met je gaat :)
    Enne zo te zien zit alles nog strak in je bikini dus geen zorgen over die 6 kilo ;)
    Leuk dat je een paar foto's geplaatst hebt, doet me ook beseffen dat ik je mis!!
    Ik mail je snel kleine sprutter van me :)

    Love you , kus kus

  • 18 Januari 2011 - 20:09

    Judith:

    Heeej Blanche!
    Wat een verhalen zég. Jeetje.. Als ik het hoor is het idd stressen zeg om die targets elke keer te halen! maar niet stressen hoor, helemaal niet goed voor je!! Jij maakt echt super veel mee, super leuk dat je door iedereen wordt mee genomen, om dingen te zien!
    Ik heb echt super veel respect voor je dat je dit allemaal doet.
    Heel veel knuffels en hoop dat je niet weer ziek wordt.

    Liefs Judith

  • 19 Januari 2011 - 10:41

    Ellen Van Gils:

    Hee Blanche,

    Wat geniet ik toch altijd van die verhalen van jou. Enne....stressen hoeft niet hoor, is alleen maar negatieve energie en daar heb je niets aan. Het lost ook niets op. Focus je op de leuke dingen, dan krijg je energie. Ga zo naar de manege de lessen doen. Het is redelijk weer, dus ga lekker naar buiten met de paarden en de kinderen. Ga in de andere les een kaartspelletje doen. Ben ook druk aan het leren. Zaterdag mijn laatste 2 vakken examen. Niet veel geleerd dus het zal wel in april overdoen worden. We zien wel. Februari lekker op wintersport, daar kijk ik al naar uit.
    Dag meis, tot de volgende keer en dikke pakkerd van mij. Ellen

  • 21 Januari 2011 - 14:29

    Marjolein:

    Lieve Blanche! Wat weer een verhaal! Super om weer even te horen wat je allemaal beleefd, Rio de Janeiro wow :)!!! Maar pas je asjeblieft wel een beetje goed op jezelf, niet meer van die enge dingen doen hoor dan maak ik me alleen maar weer zorgen om je.... Geniet van al het lekkers daar maar doe het met mate ;) hahaha... Zoals beloofd zal ik echt binnenkort even een mail sturen om je weer op de hoogte te houden van mij leventje hier in Grunn.... Love ya! Dikke tuut Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Blanche
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 100311

Voorgaande reizen:

24 Maart 2016 - 03 April 2016

Colombia 2016 van Medellin tot Cali! :-)

28 Juni 2015 - 04 Augustus 2015

Ecuador & Galapagos Islands!!!:-D

17 December 2014 - 04 Januari 2015

New York & Miami met Femke! :-D

03 Oktober 2014 - 12 Oktober 2014

Sint-Maarten & Saba

01 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

NEDERLAND 6 weken zomervakantie

11 April 2014 - 27 April 2014

Suriname!!!

16 December 2013 - 02 Januari 2014

COLOMBIA!!!

04 Oktober 2013 - 13 Oktober 2013

BOGOTA, Colombia

27 Maart 2013 - 07 April 2013

CUBA!!!

21 Juli 2012 - 14 Augustus 2012

Panama & Costa Rica

09 Mei 2012 - 12 Mei 2012

Bonaire

03 Oktober 2011 - 09 Oktober 2011

Jamaica & Curacao

05 September 2010 - 30 Juni 2011

Werken op een cruiseschip

08 Juni 2011 - 30 November -0001

ARUBA!!!

Landen bezocht: